bakasockerfritt

LCHF-produkter

 

Jag tänkte uppdatera min LCHF-lista över produkter som jag anser vara viktiga i ett "LCHF-kök" för baksugna!


Stevia/Erytritol – De enda två LCHF-vänliga sötningsmedlen! Jag älskar dessa! Jag använder mig enbart av stevia och erytritol i min bakning (i form av stevia strö). Dessa två sötningsmedel är naturliga och är för mig ett perfekt substitut till det vanliga sockret. Går att köpa i välsorterade livsmedelsaffärer, hälsokost eller över internet. Erytritol kallas även sötin och sukrin. Läs mer om stevia och erytritol här! Den stevia strö som jag använder är en ica-produkt och går därför att köpa i vissa ica-butiker. Stevia strö är lika sött som socker och har även samma konsistens.

 

Kokosmjöl – Detta mjöl är otroligt fiberrikt och suger upp en hel del vätska. Man bör därför inte använda sig för mycket av kokosmjöl, då det bara kommer bli en pulvrig massa. Jag brukar ha en mindre mängd kokosmjöl blandat med annat nötmjöl. Det bidrar med en fin, tjockare konsistens och en härlig smak. Detta mjöl köpes i lite större livsmedelsaffärer. Att göra kokosmjöl själv ska vara väldigt svårt, för det är i motsats till vad vissa tror inte gjort genom att mala kokosflingor! Läs mer om kokosmjöl här!

 

Kokosolja – Ett av vad jag förstår de nyttigaste fetter som finns! Det är inte alls ohälsosamt som många tidigare trott. Detta fett luktar dessutom härligt och bidrar med en krämig kokossmak. Jag byter ibland ut en del av det vanliga smöret mot lite kokosolja. Kokosfett blir allt vanligare i vanliga livsmedelsaffärer. Läs mer om kokosolja här och här! Glöm inte att kokosolja är underbart att smörja in ansiktet med! Själv gör jag det varje kväll istället för ansiktskräm. (Förväxla inte med det härdade kokosfettet som kan köpas i kyldisken och är klädd med en silvrig förpackning).

 

Mandelmjöl – Mandelmjöl är det jag använder mest som ”den torra ingrediensen” i mina bakverk. Jag älskar mandelsmaken och kan ibland droppa i ett par droppar bittermandelarom för extra smak i en kaka. Jag gör ofta eget mandelmjöl, vilket är enklare än man tror! Jag skållar inte mina mandlar utan lägger vanliga sötmandlar, lite i taget i en väldigt djup bunke (anpassad för stavmixer, annars kan det fara ut en del) och mixar med stavmixer (eller använda en mandelkvarn) tills det blir ett fint mjöl. Bara att fotsätta tills man har den mängd som man vill ha. Jag förvarar mjölet i en burk i skafferiet. Att ha kvar skalet på mandeln passar bra i många kakor. Ska det däremot göras mandelmassa eller marsipan är det förmodligen bäst att skålla mandeln och ta bort skalet, eller köpa mandelmjöl i affären.

 

Nötter & mandlar – Nötter ger många av mina kakor lite extra piff. Det ger mer smak och tillför dessutom ”knaprighet” om de hackas. Det är dessutom väldigt nyttigt och fyllt med bra fetter! Är man kolhydratskänslig är det bra att välja nötter som paranötter (3,4 % kolhydrater), macadamianötter (10%), hasselnötter (3,4%) och sötmandel (6%) med lite kolhydrater. Jag rekommenderar även att göra eget hasselnötsmjöl! Jag köper aldrig mitt, utan "maler" (mixar med stavmixer) eget av hasselnötter utan mjöl. Självklart går det att göra mjöl av alla möjliga nötter!

 

Vaniljpulver – Består av hundra procent vaniljstång och inga knasiga tillsatser eller socker. En smaksättning som passar i nästan allt!

 

 Sockerfri choklad – Det är otroligt enkelt att piffa upp bakverk med smält eller hackad choklad. Jag använder mig av choklad sötad med stevia. Favoriten är mjölkchoklad med hasselnötter i!

 

 Bakerix - Bakerix är ett LCHF-mjöl som uppför sig som om det jäser i ugnen, men utan all jäsningstid som annars krävs! Perfekt att använda i både fikabröd och vanligt matbröd! Blandas med bland annat ägg för att göra vanligt LCHF-bröd. Jag köpte mitt bakerix via internet (lchfbutiken.se) och har inte sett att det går att köpa i någon affär ännu. Men jag hoppas att det kommer!


 


Kommentarer
Postat av: Jenda

SV: Ja! Tack :D Du anar inte hur glad jag blev när jag såg det! Hoppas jag blir 1:a på topplistan snart! ;) Fast nä, folk kommer ju tro att jag inte har nåt liv (vilket jag iofs inte har just nu när jag har semester!) Haha :)
Ja, ögonbrynen och fransarna blev jättefina! Ska fortsätta gå där! Bara 200:-. Extremt värt! :)

Bra att du lägger upp lite produkter så jag kan lära mig nåt ! Men bakskola tycker jag vi ska ha snart, men dig som lärare då förstås!
Kram

2012-08-15 @ 21:48:00
URL: http://jenda.se/
Postat av: Rinki

Intressanta ingredienser det finns, tror nog dock inte att jag är redo att byta ut allting, Steviasmaken gillar jag exempelvis inte men det är klart att man kan försöka baka lite nyttigare.

Kul att du hittade till min blogg, och jag håller med om att The Dark Knight Rises var väldigt bra. Kanske den bästa jag har sett på bio på ett tag också, vilket egentligen inte säger så himla mycket eftersom jag inte går på bio så ofta, men ändå :).

Hur är allting med dig?

Kram

Svar: Ja, det finns mycket spännande där ute! Om man har svårt för steviasmaken finns det sukrin/sötin som kanske passar bättre. Sen om man vill äta vanligt socker går det bra att byta ut allt eller en del av stevia strö, då det är samma volym som gäller.
Marja

2012-08-16 @ 13:48:36
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: LeMaliuz

Kokosolja/kokosfett funkar jätte bra som hårmask. Lägg i 15 minuter innan du ska duscha, och sedan fortsätt med din vanliga duschrutin :D

Svar: Jag har läst något liknande, men aldrig vågat testa! Det borde jag verkligen prova på :)
Marja

2012-08-16 @ 14:16:13
URL: http://lemaliuz.blogg.se
Postat av: Vonskareng

Vart hittar man stevia-sötad choklad???????:O

2012-08-16 @ 15:28:29
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Rinki

Ja, det finns mycket därute att baka med så att det blir nyttigare.

Har du hållit på med detta länge? Är det någon speciell anledning till att du börjat baka sockerfritt? Har stevia strö samma smak som stevia i drickor och sådär?

Kram

2012-08-16 @ 18:24:43
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Cecilia Bergman

Det måste bli förfärligt dyrt att använda dessa produkter i längden? Men man skall inte äta kakor varje dag förstås :0)

Svar: Jo, det kostar en hel del! Speciellt sötningen tycker jag kan vara ganska dyr. Jag maler eget mandelmjöl , och därför sparar jag in en hel del på detta!
Marja

2012-08-16 @ 20:42:07
URL: http://ceciliabergman.wordpress.com
Postat av: Linda-matstugan

Marja, tack för alla gulliga kommentarer på min sida. Vilken bra lista på produkter!! Den ska jag verkligen använda mig av. Fråga: Om man bakar till diabetiker, är t ex stevia strö en ok sötningskälla? Ha en fin helg!

2012-08-17 @ 00:06:21
URL: http://matstugan.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Spännande läsning. Vår sons tjej är överkänslig för vetemjöl och jäst. Ska föröka få tag i Bskerix
Ha det bra!.

Svar: Då blir aldrig perfekt :-)
Marja

2012-08-19 @ 10:02:25
URL: http://lill-inrid.blogspot.com
Postat av: Cammie B

Vart köper du den sockerfria chokladen ifrån? Bor i stockholm och bara måste smaka!

Svar: På Ica maxi! Jag bor i nacka, så köpte på maxi nacka. Hoppas du hittar den!
Marja

2012-08-19 @ 14:14:12
URL: http://cthis.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Oj, va många bra tips! Det tackar jag för! =)

2012-08-21 @ 09:32:30
URL: http://babywilmer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0