bakasockerfritt

Hylla kokosfettet!

 

Jag fick frågan om kokosfett/kokosolja och mättatfett.

Är inte mättat fett dåligt och innehåller inte kokosfett stora mängder av just det?

Kokosfettet har tidigare fått ett väldigt dåligt rykte, men har på senare tid fått allt mer upprättelse. Av vad jag har förstått så är hela ”mättat fett-är-dåligt-ryktet” byggt på ett missförstånd. De fetter som är verkligt dåliga för oss är transfetter och dessa är så kallade hårda fetter. De drogs då felaktiga slutsatser om att hårda fetter var skadliga för oss. Visst var vissa hårda fetter ohälsosamma. Problemet var ju då bara att kokosolja också är medlem i gruppen ”hårda fetter” – men däremot bra för oss!


Det är skillnad på olika sorters mättat fett. Från Pauluns hemsida läste jag att kokosfettet består av 60 – 70 % av så kallade korta och medellånga fetter som är mer vattenlösliga än långa fettsyror. Att de består av en så stor del av korta och medellånga fetter gör att kokosfettet är mycket nyttigare än de fetter med långa fettsyror, lättare för kroppen att smälta och används till största del som bränsle i kroppen istället för att lagras som fett. Samtidigt håller kokosfettet oss längre mätta jämfört med många andra fetter!


Vi kan även ta ett exempel för att understyka att kokosfettet inte är farligt: se på kulturer där stora delar av kosten består av kokos. Dessa människor har setts vara hälsosamma och med nästintill icke-existerande hjärt- och kärlsjukdomar. Kanske beror det utöver ovanstående positva egenskaper på att kokosoljan även innehåller ”lauri syra”, ett väldigt hälsosamt fett som hjälper kroppen att ta itu med virus och andra obehagligheter som kan finnas i kroppen.


Därför föreslår jag att alla ni som läser detta och är rädda för kokosfett slutar upp med det och börjar lära er mer om detta fantastiska fett! Detta innebär inte bara att enbart kokosfettet på burk är hälsosamt. Självklart gäller det även kokosmjöl, kokosmjölk och andra kokosprodukter! Själv använder jag mig mycket av kokosflingor, kokosmjöl och kokosolja.


 


Kokosolja, kokosflingor och kokosmjöl är några av de kokosproduktersom som är ett måste i mitt skafferi och kyl!

Tips:
Jag brukar på kvällarna applicera en liten, liten klick med kokosolja på vått ansikte efter att jag tvättat av mig allt smink. Ansiktet blir mjukt och luktar gott av kokos. Blir ansiktet för oljigt är det bara att torka bort överflödig olja med lite papper.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0