bakasockerfritt

Chokladnötkakor med kokos

Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!

 

Den här veckan är ganska full med saker som måste göras. Jag trodde dock att nästa vecka skulle vara relativt fri och ledig (så att jag typ kan träffa folk!), men allt eftersom blev alla dagar i almanackan fullklottrade med uppbokade tider. På fredag efter kl 14 hittade jag visst en ledig tid för alla som vill veta! Jag har i alla fall idag lyckats ta en frukost med kära Lovisa, vilket alltid gör en toppenbra start på dagen.

 

Som tur är ska jag baka idag, i och med att min pappa fyller år imorron, och jag i vanlig ordning ska bidra med födelsedagsfikat! Så det är tur att "måsten" är detsamma som "rolighet" i detta fall :)

 

Idag kommer en småkaka med chokladsmak upp på bloggen. I den har jag mixad riven kokos blandat jordnötter och annat nötmjöl. Extra gott är det att jag la på en bit choklad innan kakorna åkte in i ugnen!

 

 

 

 

Chokladnötkakor med kokos – 8 stycken

 

30 gram smör
50 gram salta jordnötter
6 msk riven kokos
2 msk mandelmjöl
4 msk hasselnötsmjöl
2 tsk kokosmjöl
2-3 msk stevia strö
2 tsk kakao
2 krm vaniljpulver
8 chokladbitar

 

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg jordnötter och kokos i en mixer och mixa till ett mjöl (jag använder stavmixer). Blanda med resterande torra ingredienser. Rör till sist ner smöret och blanda ingredienserna till en deg. Gör åtta stycken kakor av degen på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en chokladbit på varje kaka. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna innan de rörs (de är mjuka innan de kallnat).

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Så goda ser de ut! Måste testa!
När ska jag hinna baka alla dina smarriga recept? :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

2013-03-18 @ 08:31:41
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0