bakasockerfritt

Jordnötssmör

Jag har enbart pluggat typ 2-3 timmar på en vecka, vilket känns minst sagt lite märkligt. Och ärligt talat lite stressande! Ni vet den där känslan över att man borde göra något, men inte riktigt vet hur eller vad? Eller är det bara jag? Jag har i varje fall bestämt mig för att göra hyfsat vettiga saker under tiden, som att titta efter lediga jobb (går sisådär), fixa med hemsidan och med min "bakasockerfritt-grej" i allmänhet. Och självklart passa på att baka i massor och träffa kära kompisar!
 
Jag blev häromdagen alldeles extra sugen på jordnötter och jordnötssmör. Jag ville göra min egen, då det är bra mycket mer prisvärt, gott och väldigt enkelt att göra. I mitt jordnötssmör har jag tillsatt både vanligt smör och kokosolja, vilka självklart går att ersätta/utesluta/bara ta det ena utav. Satsen räcker till en halv liten burk, så dubbla gärna!
 
 
 

 

Jordnötssmör

 

120 gram salta jordnötter
15 gram rumsvarmt smör
10 gram kokosolja
1 krm vaniljpulver
ca 1 msk stevia strö

 

 

Mixa jordnötterna med en stavmixer tills det böjar bli lite kladdig i konsistensen. Tillsätt vaniljpulver och stevia strö (efter smak) och mixa tills allt blandas. Tillsätt rumsvarmt smör och kokosolja efter önskad smak och konsistens. Mixa allt tills du har önskad konsistens!

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mums, mums! Älskar olika nötsmör! Kanske ska testa göra efter ditt recept! :)
ha en toppen dag!
kram kram
//Lana

2013-01-31 @ 10:49:56
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Karro

Mums att göra sitt eget jordnötssmör, det måste jag testa!

2013-01-31 @ 11:17:15
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Sara på Vardag.nu

Hemmagjort nötsmör är min nya favorit, jag gör en sats sen håller den nästan hela veckan - till frukost, en sked för att lugna sötsuget på kvällen eller tillsammans med en banan som snack. Jag brukar blanda nötter (jordnötter, cashew, mandel, hasselnötter...), fixa konsistensen med rapsolja och smaksätta med lite kanel, flingsalt och ev. lite honung. Sååå gott!

Svar: Visst är det jättegott! och enkelt! Jag har testat på hasselnötter, mandlar, cashewnötter och macadamianötter. Chokladhasselnötscremen blir godast enligt mig :)
Marja

2013-01-31 @ 13:34:48
URL: http://vardag.nu
Postat av: Karin

Jag försöker att hålla mig borta från jordnötter för att gå ner mina sista kilon nångång (äter annars varje kväll typ!) men lite jordnötssmör kan jag ju göra ;) å jag behöver ju bara ta en liten sked å smaska på :)

Svar: Låter som en mycket bra idé! Gott att ha en klick som tillbehör till någpt också:)
Marja

2013-01-31 @ 20:30:53
URL: http://www.karinslchf.blogg.se
Postat av: Mårtenssons kök

På vår kyl sitter det ett recept på jordnötssmör sen länge, vi får liksom inte tummarna loss riktigt... Men det verkar ju onekligen som det är väldigt gott, får väl se om vi inte kan få till det snart.

Svar: Det är så enkelt, tar ingen tid alls!
Marja

2013-01-31 @ 21:05:11
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Tant Gul

Det var ett bra tips! att göra eget jordnötssmör.Kul! Det receptet måste jag spara.

2013-01-31 @ 21:35:50
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: Emmas hälsa och wellness

Oj, kan man mixa nötterna med en stavmixer? Hade jag inte en aning om? Spännande att prova :D

Svar: Absolut, blir kladdigt och bra då!
Marja

2013-02-03 @ 16:15:17
URL: http://emmabarremyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0