bakasockerfritt

Semlor med bakerix

Idag ser det ut att vara lite snöoväder här i Nacka. Hoppas nu bara att bussarna går som de ska! Jag ska nämligen till skolan för första gången på 1 ½ vecka. Först ska vi bestämma lite om uppsatsupplägg, och sedan ett seminarium fram till klockan fem (usch, så sent!).
 
Fettisdagen börjar närma sig och jag har sett massor av semelrecept där ute! Jag har lagt ut ett recept på semlor tidigare, men denna gång har jag gjort semlor på bakerix! Bakerix gör semelbrödet/bullen mer luftigt, vilket enligt mig är eftersträvansvärt. Ett hett tips för oss saffranälskare är att i detta recept byta ut kanelen mot ½ krm saffran!
 
 
 
 

Semlor med bakerix – 4 stycken minisemlor

 

Semelbulle:
1 ägg
1 dl bakerix
1 msk stevia strö
1 tsk kokosmjöl
½ tsk fiberhusk
1 krm kanel

 

Fyllning:
1 äggvita
¾ dl mandelmjöl
1 droppe bittermandelarom
1-1 ½ tsk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Vispgrädde

 

 

Semelbulle
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägget pösigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna med varandra och rör ner i äggvispet. Tillsätt eventuellt mer kanel för mer kanelsmak. Rulla fyra bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 15 – 20 minuter.

 

Fyllning
Vispa äggvitan hårt med elvisp. Skär av toppen på bullarna och ta ut en grop i varje bottendel. Smula ner inkråmet i äggvitan. Rör ner mandelmjöl, stevia strö, vaniljpulver och arom i äggvitan och kör en kort stund med elvispen. Fördela mandelfyllningen i groparna. Toppa med en rejäl klick vispgrädde och lägg på locket.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Mmm...gott, gott! Om allt ska gå enligt min planering så ska det bakas semlor i helgen! :)
Ha en toppen måndag!
kram
//Lana

Svar: Hoppas det går enligt planeringen. Börjar ju bli semeldags ;)
Marja

2013-02-04 @ 13:57:02
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Anonym

Är de verkligen goda? :D

Svar: Absolut, det tycker jag! Jag skulle föredra en sådan här semla framför en "vanlig" vilken dag som helst! Tror att det är sockret som spökar och gör att folk i allmänhet blir dragna till socker. Så nu tycker jag att för mycket socker är rätt sliskigt ;)
Marja

2013-02-04 @ 15:36:08
Postat av: milla

Åh älskar semlor:)

2013-02-04 @ 20:37:35
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: mathilda

Ungefär hur små är dem? Jag skulle vilja göra efter det där receptet fast normalstora semlor, är det bara att göra 2 stycken istället då eller? :)

Svar: Ja, det är nog lagom att dubbla receptet (eventuellt tredubbla!)/ göra två semlor istället. De är dock ganska mastiga!
Marja

2013-02-05 @ 22:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0