bakasockerfritt

Minisemlor

Idag har jag lunchat med fina Hanna på Café Panorama, vilket ligger högst upp på kulturhuset i Stockholm. Därmed är utsikten jättefin! Det var ett par månader sedan jag träffade henne, så vi hade en hel del att prata om. Exempelvis har hon vunnit svenska Miss Filippinerna och är därmed ett steg längre att bli miss universum! Okej, en bit kvar, men inte helt omöjigt ;) Jag är så stolt!

 

Nu är det förresten inte allt för lång tid kvar tills semeldagen börjar närma sig! Det säljs semlor i varenda café och affär. Dock har jag inte köpt någon semla, då jag ännu inte sett någon socker- och mjölfri. Istället gör jag mina egna!

 

 

 

 
 

 

Semlor – 4 stycken minisemlor

 

Bullar:
15 gram rumsvarmt smör
1 ägg
1 ¼ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
3/4 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

Mandelmassa + gräddfyllning:
¼ dl mandelmjöl
3/4 dl vispgrädde
½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
1 droppe bittermandelarom

 

Bullar
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägget pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ut det rumsvarma smöret. Rör ner äggvispet. Låt stå och svälla i ca 10 minuter. Forma till fyra runda bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills bullarna fått lite färg. Låt svalna.

 

Fyllning
Vispa grädden hård (smaksätt gärna med lite extra sötning och vanilj). Blanda mandelmjöl, stevia strö, vaniljpulver och bittermandelarom. Ta 10 gram av den vispade grädden och rör ner. Skär av toppen av bullarna och gör gropar i bottendelen. Lägg inkråmet bland mandelmassefyllningen och blanda. Klicka mandelfyllningen i groparna och toppa med vispgrädden. Lägg på locket och pudra gärna på florsötning!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Så fina:)

2013-01-23 @ 19:40:00
URL: http://matsafari.matmolnet.se
Postat av: Anna/Frostrosor

Har inte heller ätit någon semla än. Det hinns säkert med det också.
Vackert fat som din semla står på!

2013-01-23 @ 19:41:51
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Karin

Hej! Den där såg god ut, som en fin småkaka i semmelformat. Vilka fina bilder du tar! Hörs! //Karin på www.glimtenigrytan.se

Svar: Tack, det var jättekul att höra!
Marja

2013-01-23 @ 20:23:28
URL: http://www.glimtenigrytan.se
Postat av: Bland bakverk och kastruller

Så gott med semlor, har inte ätit nån än i år.
Vad spännande med din kompis som vunnit svenska Miss Filippinerna!! Jättekul!!

2013-01-23 @ 20:40:41
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Anna

MUMS! Ser jättegott ut!

2013-01-23 @ 21:29:35
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Amy's piece of cake

Ingen semla ännu men snart känner jag att det är dags. Gulligt med minisemlor!

2013-01-23 @ 22:28:09
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Pernilla

semlor är ett av de få bakverk som jag inte alls tycker om faktiskt, men de är himla fina att titta på tycker jag :)

2013-01-24 @ 08:58:11
URL: http://chibichibimoon.blogg.se
Postat av: sara

Hej! Har idag bakat dessa semlor men får en stark eftersmak av stevia i gommen. Blev det något knas då tro?! ;-) ÄLSKAR din blogg!! / Sara.

Svar: Vad konstigt! Använder du stevia strö? Den tycker inte jag smakar stevioa alls... Testa att byta ut mot en annan sötning/minska/blanda! Vad glad jag blir över att du gillar min blogg :D
Marja

2013-02-07 @ 18:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0