bakasockerfritt

Hasselnötsmuffin med banan och honung

Nu håller jag på att baka kärleksmums som jag ska ta med mig till kvällens middag! Ska bli mysigt och gott (får jag hoppas ;))! Däremot tror jag att jag missar melodifestivalen, vilket är lite trist. Fast bara jag får se Sverigefinalen är jag glad!
 
Idag lägger jag ut ett mer GI-aktigt recept på muffin. Dessa innehåller både banan och honung som bidrar med det söta! jag har även en del hasselnötsmjöl i, vilket jag tycker bidrar med en jättegod smak i mjuka kakor!
 
 

 

 

 

Hasselnötsmuffin med banan och honung - 6 stycken

 

Muffinsmet:
1 stor mogen banan (ca 120 gram)
40 gram smör
2 ägg
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
2 msk honung
2 mk vispgrädde
1 krm vaniljpulver
ev. 20 gram hackad choklad
eventuell extra sötning (ca 1 msk)

 

Frosting:
150 gram ricotta/mascarpone
1-2 msk honung efter smak (eller annan sötning)
1 krm vaniljpulver
ev vispad grädde

 

 

Muffinsmet
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och mosa bananen. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt äggen (gärna uppvispat) och honung och rör om. Rör sedan ner smöret och den mosade bananen. Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

 

Frosting
Blanda ingredienserna med varandra, tillsätt vispad grädde för en luftigare frosting. När muffinsen kallnat spristasar/klickar du på frostingen.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Vilken god kombo, hasselnötter och bananer! :) Mums! :)
Ha en fortsatt fin lördag!
Kramar!
//Lana

2013-02-02 @ 15:22:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mmm... gott!
Vi spelar in melodifestivalen och tittar imorgon, på så sätt kan sonen vara med och titta (blir för sent för honom annars).

Ha en trevlig kväll!

2013-02-02 @ 15:54:41
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Margot

Ser riktigt gott ut!
Ha en trevlig helg!
Kram
Margot

2013-02-02 @ 16:08:08
URL: http://mammasblommor.blogspot.com
Postat av: Rebecca

gott :)

2013-02-02 @ 17:55:23
URL: http://rebeckhaam.blogg.se
Postat av: Erika Skogly

Det låter ju supergott! (Jag har ett sånt där fat fast det är grönt!)

2013-02-03 @ 08:39:35
URL: http://smaskelismaskens.blogspot.se/
Postat av: gunsan

herreguuud, åter igen har du gjort det perfekta receptet ! jag e tårögd ( nästan iaf ;) )
första goda muffinsen jag ätit sedan jag började m lchf för 6-7 år sedan. TACK
Gunsan

Svar: Wow, vilket högt betyg! Tack snälla! :D
Marja

2013-02-06 @ 09:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0