bakasockerfritt

Avokadokaka med smält choklad

Har någon märkt att jag är kär i blandningen avokado och choklad?  Här kommer i alla fall ännu ett recept med denna kombination! Spana gärna in DETTA recept om ni vill ha ännu ett förslag på en choklad- och avokadokaka!
 
Denna dag bjuder på en middag hos Karin och Morgan (dvs min syrra och hennes man + två barn), vilket jag har sett fram emot hela veckan! Jag ska dessutom passa på att diskutera min hemsida med Morgan som är något av en hemsideexpert!
 
 
 
 

Avokadokaka med smält choklad

 

½ avokado
1 äggvita
2 msk mandelmjöl
1 msk hasselnötsmjöl
1 msk riven kokos
1½ msk stevia strö
30 gram mörk choklad
2/3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa en mogen avokado och rör ner de torra ingredienserna. Smält chokladen och rör ner det. Vispa äggvitan pösigt med elvisp och rör ner det i avokadoröran. Bröa en liten springform (12 cm) med nötmjöl/riven kokos och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Får jag ta och testa en dag! Har först nu hittat hasselnötsmjöl! Liite efter....hahah.

När du bakar med avokado, har dess "mognadsgrad" stor betydelse? Förstår att det blir lättare att mosa om den är mogen men ibland när de är mogna kan de smaka lite konstigt. Försämrar det smaken eller ger avokadon någon smak till kakan alls? Ok, dumma frågor kanske... men men :P


Svar: Egentligen har den inte alltför stor betydelse, för den smakar som sagt inte så mycket! Lättare att mosa och har en lit en mjukare konsistens mest.
Marja

2013-02-23 @ 17:42:57
URL: http://caisalinnealchf.wordpress.com/
Postat av: Monkan

Härligt! Idag gjorde jag din andra avokadokaka, mums!
/M

Svar: Åh, vad roligt!!
Marja

2013-02-23 @ 17:48:29
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Emmy

Både den mjuka cashewkakan och denna ser galet goda ut!

2013-02-25 @ 02:10:13
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Therese

Det där måste jag testa! Blir bra till helgen när jag kommer att ha lite äggvita över i kylen! /Therese

2013-02-26 @ 12:44:07
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0