bakasockerfritt

Nötmarängkakor

Jag kom precis hem från ett tufft skivstångspass. Känner mig sådär lagom trött i kroppen! Sitter för tillfället framför tv:n och kollar på "How I met your mother", vilken är en av mina favoritserier!  Dock ser jag sällan på den eftersom den går på sådana otroligt dåliga tider!

 

Idag blir det en lite annorlunda småkaka med en marängbas. Ingget smör behövs då äggvitan är tillräcklig. Nötter, maräng och choklad är en väldigt lyckad kombo kan jag säga!

 

 

 

 

Nötmarängkakor- 6 till 8 stycken

 

1 äggvita
1 1/3 dl finhackade nötter (ex. pecan-, pistage- och hasselnötter)
2 msk riven kokos (byt eventuellt lite av nötterna mot mer riven kokos)
ca 2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

50 gram sockerfri choklad (jag använde ljus)
1 tsk kokosolja (kan uteslutas)

 

 

Vispa äggvitan hård. Tillsätt sötningen och vaniljpulver och vispa en kort stund till. Finhacka nötterna och rör försitkigt ner dessa tillsammans med riven kokos i marängsmeten med sked. Klicka ut runda kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 8-10 minuter. Låt kallna.

 

Smält chokladen tillsammans med kokosoljan. Bred försiktigt på chokladen på underisdan av de kalla kakorna. Låt chokladen stelna.

 

 

 
 
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Åh, vad gott det ser ut! Jag blir riktigt sugen på småkakor, framför allt nu när det närmar sig jul.

2012-11-14 @ 20:54:16
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Tant Gul

Supergott!! Och duktiga du som varit på träning. Jag tränade också men körde puls och styrka idag.

2012-11-14 @ 22:05:55
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: Julia

Ser riktigt gott ut! :)
Men jag undrar om det finns något recoet UTAN stevia? :) hade blivit superglad!! :D

2012-11-14 @ 22:47:12
Postat av: Bland bakverk och kastruller

Vad gott med nötmarängkakor!!!

2012-11-15 @ 19:50:55
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Gjorde dessa till min kalas fika som mina föräldrar och svärföräldrar kom på. (Som ej äter lchf) och alla tyckte dessa va riktigt goda och det gjorde båda jag och mannen med.
Tack för alla underbara recept du gör. Riktigt grym är du. Kram kram Madeleine.

Svar: Vilket beröm, tack!! Jättekul att höra att dom blev uppskattade!!
Marja

2012-11-17 @ 09:05:20
URL: http://madeleineslchfliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0