bakasockerfritt

Jordnöts- och bananmuffins med choklad

Idag har jag återigen fikat på "Sturekatten", vilket är ett av mina favoritcafeér! Hittills har jag haft en mycket härlig lördag med både fika ett givande steppass. Snart ska jag bege mig iväg för att handla inför morgondagen. Då ska jag nänligen fira min födelsedag i förskott (fyller år den 22 november)! Ikväll kommer dessutom min gullegris (min vovve) och sover över :)

 

Men nu kommer ett recept på söta muffins som smakar av banan, choklad och jordnöt! Som många av er vet älskar jag att använda mig av banan i mina bakverk. Jag älskar den milda och naturligt söta smaken! Detta bakverk blir därmed mer GI än LCHF.

 

 

 

 

Jordnöts- och bananmuffins med choklad – 8 muffins

 

Muffinssmet:
1 banan
50 gram smör
90 gram jordnötssmör utan socker
2 ägg
1 dl mandelmjöl
4 msk kokosmjöl
6 msk stevia strö
1 tsk bakpuver
1 krm vaniljpulver

 

Choklad:
45 gram sockefri choklad (jag använder mörk, men det går minst lika bra med ljus)
10 gram kokosolja
2 tsk stevia strö

 
 

Muffinssmet
Smält smöret tillsammans med jordnötssmöret i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser till muffinssmeten med varandra. Rör ner äggula och smörblandningen. Mosa bananen (mogen) och blanda i även detta. Vispa äggvitan hårt med elvisp och rör ner försiktigt i smeten. 

 

Chokladen
Smält försiktigt chokladen tillsammans med kokosolja och stevia strö.

 

Varva muffinssmet och chokladen i önskad mängd i muffinsformar. Använd antingen muffinsplåt eller dubbla muffinsformar. Spara eventuellt en del av chokladen för att glasera muffinsen efter gräddningen. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Fördela önskad mängd choklad ovanpå muffinsen.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Älska Sturekatten alltså ;) fast finns inte mkt (om ens ngt) jag kan äta där längre x)

2012-11-17 @ 16:37:28
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Anna Haeggman

Var är bananen i receptet? :D

Svar: Haha, ja det kan man verkligen fråga sig! Tack för att du sa till, det är tillagt nu :)
Marja

2012-11-17 @ 21:14:27
URL: http://annahaeggman.se
Postat av: Anna Haeggman

hi hi.... Det händer så lätt. :)
Såg bara så roligt ut med jordnöts och banan muffins.... utan banan. ;)
Kram!

2012-11-18 @ 10:53:09
URL: http://annahaeggman.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0