bakasockerfritt

Äppelbullar

Jag har haft en lång skoldag idag som pågick från 10-17. Idag började två nya kurser; en utan grupparbeten som jag därmed älskar, och en med grupparbeten som jag därmed hatar. Jag har gått och dragits med dessa grupparbeten i över sju år, och jag avskyr de lika mycket nu som då. Det är inte det att jag ogillar att arbeta med andra, men att hitta tider och ämne på kort tid när alla scheman är fullspäckade går bara inte ihop!

 

Idag har jag ett bullrecept med bakerix att bjuda på, vilket ger relativt luftiga och härliga bullar! Dock blir degen ganska kladdig, men leder det till ett bra slutresultat är det totalt värt det enligt mig. Har man inte bakerix så spana in detta recept med en annan bulldeg: "Kanelbullar". De har en lite mer "smuldegskonsistens", vilket jag älskar! Välj helt enkelt vad som passar dig bäst!

 

 

 

 

Äppelbullar – 6 stycken

 

Bulldeg:
10 gram smör
1 ägg
1 ½ dl bakerix
3 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
2 msk hasselnötsmjöl
2 krm kanel

 

Äppelfyllning:
70 gram äpple
2 msk vatten
1 msk vispgrädde
½ msk stevia strö

 

Fyllning:
10 gram smör
kanel
stevia strö

 

Pensla på:
1 äggvita
hackade hasselnötter
stevia strö

 

 

Äppelfyllning
Skala och hacka 70 gram äpple i mindre bitar och lägg i en kastrull med 2 msk vatten. Skjud i cirka 10 minuter  (vispa lite då och då) och tillsätt grädden. Skjud några minuter till tills vätskan försvunnit. För mindre äppelbitar går det bra att mixa eller använda en elvisp nu.

 

Bulldeg
Smält smöret. Vispa ägg pösigt med elvisp i någon minut. Rör ner resterande ingredienser (inklusive smöret) med sked och blanda till en deg. Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg på ett till bakplåtspapper över. Kavla ut till en ganska tjock fyrkant. Dra bort det översta bakplåtspappret försiktigt. Det kommer fastna en del deg, vilken är anledningen till att den ska vara en ganska tjock. (Lägg gärna tillbaka den deg som lossnar).

 

Fyllning
Smält 10 gram smör och pensla på degen. Strö över valfri mängd kanel och sötning. Lägg även på äppelfyllningen. 

 

Rulla ihop degen försiktigt (även nu kan en del deg fastna). Skär degen i cirka 6 bitar och lägg i bullformar. Vispa upp äggvitan och pensla på bullarnas ovansida. Hacka hasselnöttr och strö över tillsammans med valfri mängd sötning. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 15 minuter. Ta gärna ut en bulle för att känna om den är klar!

 

 
 
 
 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Tant Gul

Usch! verkar knepigt att få ihop det när det är grupparbeten. Bullarna ser ljuvligt goda ut. Vill ha en nu!!

2012-11-05 @ 21:41:53
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: Katarina

Ja, bullarna ser så goda ut!

2012-11-06 @ 03:15:45
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Oooh har äpplen hemma! Dock är planen att göra mcdonalds-pajer av dem ;) velat ha de i en mindre evighet nu haha!

Svar: Det lät ju jättespännande! Mums!
Marja

2012-11-06 @ 10:25:12
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Vonskareng

Hatar grupparbeten! Usch!

2012-11-06 @ 10:25:46
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Simone

kladdigt för mig är lycka så skulle gärna äta dessa.yummi

Svar: Jag tycer också att ju kladdigare desto bättre! Däeflr tycker jag oftast att smeten är det godaste :)
Marja

2012-11-06 @ 16:35:50
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0