bakasockerfritt

Kanelbullar till kanelbullensdag

Igår bakade jag supergoda kanelbullar! Jag tänkte jag skulle lägga upp receptet redan nu (två dagar innan kanelbullensdag) så att de som letar efter ett bra kanelbullerecept kan spana in detta inför dess dag.

 

 

 

 

Kanelbullar -  8 stycken

 

Bulldeg:
25 gram rumsvarmt smör
1 ägg
1½ dl mandelmjöl
1 ½ msk kokosmjöl
2 msk stevia strö
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk

 

Fyllning:
50 gram smör
1 msk stevia strö
1 tsk kanel

 

 

Bulldeg
Blanda alla torra ingredienser till bulldegen. Blanda noga ner smöret så att inga smörklumpar finns kvar. Blanda därefter ner ägget. Ställ i kylen i minst 10 minuter. Lägg degen mellan två bakplåtspapper. Kavla ut degen (med ett papper mellan kavel och deg) till en rektangel.

 

Fyllning
Värm smöret väldigt kort i micron så att smöret blir mjukt (cirka 5 sekunder). Se till att det inte smälter! Blanda det mjuka smöret med kanel och stevia strö.

 

Bred på kanelfyllningen på den utkavlade degen. Rulla ihop den försiktigt. Den kan vara lite svårrullad, då den lätt spricker. Detta kommer dock inte märkas senare. Skär längden i skivor (cirka 3 cm tjocka). Lägg dem i bullformar och platta ut. Grädda lite längre ner än mitten av ugnen i 150 grader i ca 20 minuter tills bullarna börjar få färg.

 

 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Bullarna låter väldigt gott! Älskar kanel! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

2012-10-02 @ 19:47:09
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Mamma

Vilka goda kanelbullar och nyttiga.

2012-10-02 @ 20:10:51
Postat av: Kjersti

Precis min tanke också, så i morgon blir det kanelbullar hos mig också, men kanske inte fullt så nyttiga som dina. Såg du förresten min länk till dig i söndags?

Svar: Ja, det gjorde jag och det gladde mig oerhört! Jag blir så glad när läsare inspireras av mig:)
Marja

2012-10-02 @ 20:52:16
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Anna Haeggman

Vilka fina!! Du har ett annat kanebullsrecept här på bloggen med betydligt mindre smör och med bakerix. Vilket tycker du är godast?

Mvh Anna

Svar: Måste erkänna att detta var de godaste bullarna jag gjort på många år!
Marja

2012-10-02 @ 21:23:11
Postat av: sarah

Testade dom & la ut receptet på min blogg oxå! :) (länkade till dig, ofc)
Vet du hur man kan få dom FASTARE på nått vis? Lite mer som "riktiga". Älskar smaken, men dom är lite "smulpajiga". :)
Du hittar på så roliga recept! Tack för det!! ;)
Ha en trevlig kväll /Sarah

Svar: Vad kul att du gjorde dessa! Ja, håller med om att degen är lite smulpaj nu när du säger det, tur att jag älskar det ;) Ev, kanske byta ut smör mot mer ägg... kanske mindre kokosmjöl och mer fiberhusk dessutom. Hm, jag kanske bör testa vidare med fler alternativ!
Marja

2012-10-02 @ 22:22:24
URL: http://girlyciousdiet.wordpress.com
Postat av: Vonskareng

Perfa! Hur krämiga blev de? Funderar på att baka dem o som mellis sen då också :D

Svar: Ju mer fyllning desto krämigare! De har inte samma luftiga konsistens som vanliga bullar dock. Men det roliga var att jag som brukar gilla mitten av vanliga bullar och ogilla kanterna, älskade bullkanterna på dessa LCHF-bullar! MUMS!
Marja

2012-10-03 @ 00:24:04
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Johannes/Farbrorgron

Vilken nyskapande bulle. Den ska jag sprida :)

2012-10-03 @ 00:26:06
URL: http://farbrorgron.blogspot.se
Postat av: Katarina

Kanebullar är nog något av det godaste som finns!

2012-10-03 @ 03:18:19
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Phett

Asså... De ser ju helt stört goda ut O.o! Galet!

2012-10-03 @ 09:18:23
Postat av: Frida

Bakade en sats av dessa idag, smakar väldigt gott men degen blev lite torr när de hade gräddats, upplevde du också det eller gjorde jag någon liten miss tro? I vilket fall som så var de mumsiga, tack för receptet!

Svar: Tyvärr har de inte samma konsistens som vanliga kanelbullar, men torra skulle jag nog inte säga att mina var. Kanske hade du de lite för länge i ugnen? Testa att pensla på uppvispat ägg annars :)
Marja

2012-10-03 @ 20:37:45
Postat av: Kajsa

Precis bakat klart o smaskat i mig en ... Eller två!
Jättegoda!!!!! Strödde ut lite mandelspån dessutom!:)

:D

Svar: OO, vad roligt :D jag tycker de är så goda! Synd att jag redan käkat upp mina...
Marja

2012-10-04 @ 13:23:32
URL: http://caisalinnea.blogg.se
Postat av: Monica Hansen

Heja dig! Bra blogg!

2012-10-05 @ 11:31:00
URL: http://monicasockerfritt.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0