bakasockerfritt

Korrigering - felräkning

Gissa om jag är trött på allt räknande och försök att jämföra stevias sötma till socker och så vidare och så vidare. För ett par timmar sedan slog det mig att jag räknat att stevias volym är 300 gånger sötare än socker, när det i själva verket är VIKTEN det gäller! Efter lite räknande och googling kom jag fram till att detta gör att min blanding där jag använt 1/10 kryddmått stevia på 3 msk sukrin enbart är ca 1,2 (lite mer) sötare än socker/sukrin. Ca 1 kryddmått stevia (1.07 krm) stevia som är 300 gånger sötare än socker skulle alltså motsvara 1 dl socker/sukrin.

Efter lite övervägande har jag kommit fram till att jag för att underlätta för alla där ute, vilka jag antar är en hel del, i framtiden kommer att använda en sötning som är lika söt som socker. Exempelvis stevia strö eller sukrin. Sen är det självklart enkelt för dom som vill att minska mängden stevia strö/sukrin och ersätta med en liten mängd stevia. Jag kommer ändå publicera de recept som jag redan skapat där jag använder mig av stevia.

Hoppas ni har en fin dag i det fina vädret (som det är i Stockholm). Själv ska jag snart iväg och jobba. Ikväll kommer jag lägga upp ett recept på en jättegod blåbärkaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0