bakasockerfritt

Risgrynsgröt med ricotta

Det är klart att vi som vill äta mindre kolhydrater också ska äta risgrynsgröt! Jag använder mig då av det mycket användbara shiratakiriset. Jag la för ett par veckor sedan upp ett recept på risgrynsgröt som bland annat innehåller mascarpone, vilket blev krämigt och gott! Nu gör jag en lite mindre mastig variant, med ricotta.

 
 

 

 

Risgrynsgröt med ricotta - 1 portion

 

1 förpackning shiratakiris (150 gram)
1 dl mjölk (sojamjölk)
1 tsk
½ krm salt
½ krm kanel (eller en kanestång)
½ krm vaniljpulver
30 gram ricotta
valfri mängd sötning

 

Skölj en förpackning med shiratakiris i ett durkslag i ca 30 sekunder. Lägg riset i en tjockbottnad, ganska liten kastrull tillsammans med mjölk salt (om du har kanelstång lägger du även i denna). Skjud i ca 30 minuter, tills det tjocknat. Ta bort kastrullen från plattan (ta bort kanelstången) och tillsätt kanel, sötning, vaniljpulver och ricotta och rör om.  Servera gärna med sylt/bär!

 

 

 
 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Vilket bra recept, tack för det!

2012-12-18 @ 03:57:23
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Victoria

Mmm, vilken bra anledning att skaffa ris!

2012-12-18 @ 08:43:24
URL: http://tojis.blogspot.com
Postat av: Lana

Vad gott det låter! Och gröten ser ju ut som en "vanlig" gröt!
ha en underbar tisdag!
kramar
//Lana

2012-12-18 @ 09:13:27
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0