bakasockerfritt

Risgrynsgröt

Glad första advent till er alla därute! Idag har jag varit ute på Skansens julmarknad med Artur. Det var mysigt och fint med alla snö. Jag måste säga att vi hade tur med vädret! Även om det var väldigt kallt, så var det samtigt sol och inget snöoväder.

 

Jag har ett litet lager av shiratakiris här hemma. Jag tänkte experimemera med olika slags grötvarianter gjorda i både kastrull och ugn. Jag har hittills endast testat på att efterlikna den vanliga risgrynsvarianten -och jag blev jättenöjd med resultatet!

 

 

 

 

Risgrynsgröt

 

1 förpackning shiratakiris (150 gram)
½ dl vispgrädde
2-3 tsk stevia strö
1 ½ krm salt
1 kanelstång
1 – 1 ½ krm vaniljpulver
50 gram mascarpone

 

 

Skölj en förpackning med shiratakiris i ett durkslag i ca ½ minut (eller 2 minuter som det faktiskt står på förpackningen). Lägg riset i en tjockbottnad, ganska liten kastrull tillsammans med grädde, sötning, salt, vaniljpulver och kanelstång. Skjud i ca 30 minuter, tills det tjocknat. Ta bort kastrullen från plattan, ta bort kanelstången och tillsätt mascarpone och rör om. Servera gärna med sylt/bär!

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack för din kommentar inne hps mig, fin blogg. Så söta tomtar det var i ett iblägg lite längre ner.
Kram
Hanna

2012-12-02 @ 17:03:55
URL: http://blommorifonstret.blogspot.com
Postat av: Lana

Det låter spännande! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

2012-12-02 @ 19:16:17
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0