bakasockerfritt

Glutenfria Kanelbullar

 
Läs originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
På söndag är det kanelbullens dag, och för att bidra med ytterligare en kanelbullevariant till mina kära läsare, ställde jag mig och bakade glutenfria kanelbullar under fredagskvällen! Denna gång gjorde jag dom med jäst och bovetemjöl, vilket gör att de blir mer luftiga. Jag fyllde mina kanelbullar med en vanlig smörfyllning smaksatt med kanel, men det går givetvis att fylla dom med något annat. Kanske en mandelfyllning, såsom jag tidigare har gjort?
 
Bovetemjöl (som är en ört) är något jag sällan har bakat med. Detta mjöl innehåller rätt mycket kolhydrater (ca 65 gram/100 gram), vilket har varit en bidragande faktor till den sparsamma användningen. Dock verkar det vara ett praktiskt mjöl när man vill åt en mer "degaktig" känsla och vill göra exempelvis bullar. Dessutom har jag hört att bovetemjöl är ett av de få vegetabiliska produkter som innehåller alla de proteiner som kroppen faktiskt behöver. 
 
 
 
 
 
 
 

Glutenfria Kanelbullar med bovetemjöl - 8 stycken 

 

Ni hittar receptet på bakasockerfritt.se!

 

 

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0