bakasockerfritt

Chokladbollar med kokos och dadlar

Oj, vad denna helg gått snabbt! Fast morgondagen bjuder bara på trevligheter, så det ser jag fram emot! Känns bra att se fram emot en måndag ;) Då ska jag börja dagen på absolut bästa sätt, nämligen en fika på espresso house innan jag ska köra ett av mina favoritsteppass. Sedan blir det förhoppningsvis lite shopping i Nacka Forum. Förutom det blir det såklart plugg och lite bakning!
 
Ett jättebra snack eller häslosamt fika är att göra chokladbollar av exempelvis dadlar, torkad frukt och nötter/kokos. Enligt mig är det mycket, mycket godare än "vanliga" chokladbollar som nu mest känns sliskiga. Dessutom tycker jag att vetskapen om att det jag äter är hälsosamt, gör det hela ännu godare! Jag använder mig i dessa chokladbollar av färska dadlar (som jag tycker är godare än torkade aprikoser etc). Detta har jag blandat med fiberhavregryn och riven kokos, som både bidrar med ett lågt GI. Enligt mig behövs ingen extra sötning.
 
 
 
 
 

Chokladbollar med kokos och dadlar – 7 stycken

 

50 gram färska dadlar
¼ dl fiberhavregryn
2/3 dl riven kokos
1 msk kakao
valfri mängd kaffe (alternativt vatten)
ca 5 gram kokosolja

 

 

Lägg havregryn, kokos och kakao i en skål. Mosa ner de färska dadlarna. Tillsätt kaffe efter smak (alternativt  vatten) och kokosolja. Blanda till en deg ocg tillsätt eventuellt mer vätska vid behov. Rulla chokladbollsdgen till bollar och rulla gärna i riven kokos.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

mmm...gott med chokladbollar! De här bollarna kan ju vara super-mellammål för min dotter som tränar massor! :)
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana

2013-03-11 @ 07:23:07
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: EvDen EVE nAKLiYat

Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wondering your situation; many of
us have developed some nice methods and we are looking to trade methods with others, why not shoot me an email if interested.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0