bakasockerfritt

Bountybollar

Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
Jag älskar kobminationen choklad&kokos, och därför är dessa bountybollar ett givet inslag i mitt påskfirande. Jag har nu testat att göra bountybollar med NuNaturals stevia droppar, vilket gick alldeles utmärkt! För att göra bounty med vanlig sockerersättningsströ (stevia strö) kolla in DETTA recept. Jag har nu testat att byta ut mascarponen mot ricotta, vilket också det fungerar bra (men ger en lägre fettprocent)! Missa inte TÄVLINGEN där du kan vinna fyra olika flaskor med steviadroppar med fyra olika smaker!
 
Idag började jag dagen relativt tidigt, med 1 ½ timmes uppsatsplugg med start klockan nio. Sedan dess har jag hunnit med en latte macchiato på espresso house och ett skivstångspass på friskis, samt lite mer hemma studerande. Ikväll skulle jag egentligen ha gått på en födelsedagsmiddan, men det blev tyvärr, tyvärr inställt. Vad ska jag nu göra med alla godsaker jag bakat? 
 
 

 

 

Bountybollar – 15 till 20 stycken

 

50 gram smör
100 gram mascarpone/ricotta
ca 30 droppar NuNeutral steviadroppar, motsvarande ca 1 2/3 krm (vanilj och/eller neutral)
ca 2 ½- 2 2/3 dl riven kokos

 

60 gram mörk choklad
10 gram kokosolja
ca 5 droppar NuNeutral steviadroppar (vanilj och/eller neutral)

 

 

Smält smöret och blanda väl med mascarpone. Tillsätt sötning och riven kokos. Låt kokosröran stå i kylen i ca ½ timme tills den stelnar. Rulla därefter till bollar. Smält den mörka chokladen tillsammans med kokosoljan och tillsätt ca 1 tsk stevia strö. Doppa bollarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper. Låt stelna i kylen!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Victorias provkök

Smarrigt!
Glad Påsk
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-03-29 @ 23:12:39
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se
Postat av: Erika Skogly

Jag har gjort bountygodis med kokosmjölk en gång och det blev supergott! Dina ser smaskiga ut!

2013-03-31 @ 09:47:44
URL: http://smaskelismaskens.blogspot.se/
Postat av: Veronica

Åh vad gott!

10 vad kokosolja?

Svar: Oj, 10 gram! tack för att du sa till :)
Marja

2013-04-04 @ 14:33:18
URL: http://matforendam.blogspot.se/
Postat av: Anna

Måste testa, ser urgott ut!

2013-04-05 @ 09:22:45
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0