bakasockerfritt

Blåbär- och mangokaka

Läs originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!

 

Igår hade jag en jättetrevlig kväll med familjen, då vi firade min pappas födelsedag! Det bjöds på lax och jag stod för efterrätten. Jag hade gjort kladdkaka, bountybollar, äppelkaka och fudgechokladkaka. Tog lite tid att göra allt, men det var det såklart värt! Jag gillar verligen sådana kvällar, blir så avslappnad på något sätt. Sedan är det roligt att träffa barnen, som jag kan se utvecklas allt mer mellan varje gång. Jag kommer lägga upp recepten på godsakerna senare. Recept och bilder ska bara fixas mm!

 

Dagens recept blir en mjuk kaka innehållande både mango och blåbär. Mango är en inte alltför vanlig ingrediens i bakverk, men är riktigt gott! Jag har bakat med det endast ett par gånger tidigare, men det ger alltid ett smarrigt och saftigt resultat. Det är inte direkt lchf, men för de som tål kolhydrater kan jag verkligenm rekommendera att baka med mango.

 

 

 

 

Blåbär- och mangokaka

 

20 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
1 msk riven kokos
1 msk hasselnötsmjöl
1 tsk kokosmjöl
2 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
½ tsk bakpulver
50 gram blåbär och mango i bitar (jag använder fryst som tinat)

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och rör ner ägget och det smälta smöret. Rör till sist ner mangon och blåbären. Fördela smeten i en smord och bröad springform (12 cm). Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0