bakasockerfritt

Bananchokladkaka utan smör

Banan och choklad är en av mina favoritkombinationer! Så varför inte kombinera dessa smaker i en kladdkaka? Jag tastade att baka kakan utan smör, eftersom banan i sig är så krämigt, och det blev supergott! Vill du kan du självfallet tillsätta smör, men öka gärna då någon av de torra ingredienserna, eller grädda en extra stund.
 
 

 

 

Bananchokladkaka utan smör

 

1 ägg
80 gram mogen banan
¾ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
1 msk riven kokos
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 ½ msk stevia strö
1 ½ msk kakao

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa bananen och blanda med alla torra ingredienser. Rör till sist ner ägget. Smöra och bröa en 12 centimeter stor springform (gärna med riven kokos) och häll ner smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 13 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig (låt den annars stå några minuter extra). Låt kakan bli kall och servara med grädde eller glass.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika

Vilket underbart recept! Nästan nyttigt ju! Jag lägger det i min samling genast! Tack och ha en finfin dag! Kram!

2013-03-05 @ 14:32:05
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: stinas

ska det vara tsk eller msk till kakaon?

Svar: Nej men ojdå! msk, tack för att du sa till!
Marja

2013-03-07 @ 14:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0