bakasockerfritt

Bananbröd

Läs originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!

 

För några veckor sedan var jag inne i en riktig "bananperiod" och jag bakade massor av mjuka kakor med banan i. Då uppstod denna kaka, som jag verkligen blev nöjd med! Den får sin sötma av banan samt lite honung, och ingen annan sötning behövs (enligt mig - självklart är det bara att söta mer om man vill!). Använd en mogen banan som ger en mjukare, fylligare och sötare smak än vanliga/mer omogna bananer. Gott är även att servera kakan med en klick vispad grädde!

 

Idag har jag jobbat ett kort jobbpass (mina jobbpass är alltid korta) och fixat och läst på inför oppositionen vi ska ha på uppsatsen på torsdag. Jag är nervös redan nu... Jag hatar att andra ska opponera på min uppsats inför andra. Snacka om prestationsångest.

 
 

 

 

Bananbröd - ca 6 bitar

 

1 banan
1 ägg

2 msk mjölk
1 msk honung
20 gram valnötter

1 ½ msk kokosmjöl
½ dl mandelmjöl
1 msk hasselnötsmjöl
1 tsk bakpulver

1 krm vaniljpulver

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa bananen och finhacka valnötterna. Blanda alla ingredienser med varandra och rör noga om. Lägg ett bakplåtspapper i en liten ugnsform (min är 12X15) och häll över smeten (alternativt använd en 12-cm springform). Grädda mitt i ugnen i 15 minuter.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Yummy! Synd att jag får ont i magen av banan ofta bara :(

2013-03-13 @ 12:10:28
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Mårtenssons kök

Vilket fint foto du fått till, så fint med snön i bakgrunden! Perfekt att kunna söta med banan, det känns ju onekligen mycket bättre än socker.
Hoppas opponeringen går bra, lycka till!

Svar: Tack för den fina kommentaren :) Usch, är minst sagt lite nervös...
Marja

2013-03-13 @ 18:20:30
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Lana

Det är så gott med banan! :)
Men jag måste akta mig och inte äta för mycket...magen protesterar... :(
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

2013-03-13 @ 18:55:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0