bakasockerfritt

Syltgrottor

Idag sov jag något alldeles otroligt länge för att vara jag. Jag som brukade vakna prick tjugo över åtta (av mig själv) varje dag, har börjat gå upp allt senare och senare. Idag kulimenerade det i att jag vaknade klockan 10. Utan att ens ha varit ute igår! Kanske inte så konstigt tycker ni, men för mig har knappt hänt på säkert flera år. Tur att jag inte hade något speciellt inbokat tidigt idag!

 

På eftermiddagen blev det en fika med Mickis på espresso house. Värmen inne i det lilla fiket steg och steg tills det tillsist kändes som tropisk hetta! Vi började vifta med papper för att vi höll på att svettas ihjäl. Efter en och en halv timme började situationen bli ohållbar och vi bestämde oss för att gå. Okej, en bidragande faktor till att vi gick var att vi har en uppsats inlämning på torsdag och jag en tenta på fredag och egentligen behövde plugga. 

 

Jag har idag kommit underfund med att det är väldigt roligt att städdansa och sjunga högt till töntiga låtar. Detta brukar vara som mest roligast då jag satt mig i några minuter för att plugga... Kontigt va? Har även börjat tycka det är väldigt intressant att klinka på pianot, något som jag inte gjort på ca sex år. Även detta sammanfaller konstigt nog med att jag satt mig för att ta tag i tentan/uppsatsen. Någon som ser ett samband? ;)

 

Nu har jag gett upp det icke-existerande pluggandet för dagen och lägger upp ett toppengott recept på syltgrottor! När jag var liten gjorde jag ofta, ofta denna småkaka. Givetvis måste jag nu ha en sockerfri variant sötad med stevia strö!

 

 

 

 

Syltgrottor

 

40 gram smör
1 dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
2 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Hallonfyllning:
20 gram hallon
1 tsk stevia strö

 

 

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser (förutom den till hallonfyllningen). Tillsätt det rumsvarma smöret och blanda till en deg. Rulla cirka åtta bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck en grop i varje boll. Mosa hallon och tillsätt lite stevia strö. Fördela hallonfyllningen i alla gropar. Grädda mitt i ugnen i 17 minuter.

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hallongrottor är så goda och fina!

2013-01-08 @ 03:03:44
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Monkan

Å, hallongrottor...gu va gott!
Rolig du, hitta på allt möjligt för att undvika plugg! ;) till och med sova...
/M

2013-01-08 @ 05:53:56
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Lana

Oh, så goda! Jag måste at tag i det där med bakandet och baka flera av dina recept! Får se om jag hittar tid i helgen att baka lite! :)
Ha en fin dag!
Kramar!
//Lana

2013-01-08 @ 06:29:23
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Vonskareng

Åh hallongrottor har jag ju velat baka läääänge nu :O

2013-01-09 @ 15:14:04
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Älskar hallongrottor :-)

2013-01-09 @ 21:35:16
URL: http://ankianka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0