bakasockerfritt

Pistagekaka

Det slog mig att gårdagens tenta (förmodligen, om jag ni inte skulle råka ut för en omtenta förtås eller bestämmer mig för att plugga vidare någon dag) är den sista jag kommer att göra! Lite läskigt, även om det såklart är väldigt skönt att slippa göra tentor. Nu har jag bara den förberedande uppsatsen som ska bli klar inom en vecka, innan den riktiga C-uppsatsen tar vid!

 

Idag har jag kört gärnet på ett skivstångspass och var rejält hungrig och trött då jag kom hem. Två satser pannkakor med tillbehör mättade bra!

 

Sedan jag började att baka sockerfritt har jag experimenterat en hel del med olika nötter i mina bakverk. För ett år sedan hade jag förmodligen inte tänkt tanken att tillsätta pistage, macadamianötter etc. Vilken tur att en ny värld har öppnat sig för mig (samtidigt som jag får i mig en massa bra fetter och näringsämnen förstås)! Här kommer en kaka med pistage:

 

 

 

 

Pistagekaka

 

25 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
25 gram finhackade pistagenötter
½ msk kokosmjöl
2 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
ev. 1 krm kanel

 

Eventuellt nutella att bre på kakan

 

 

Smält smöret. Finhacka pistagenötterna och blanda med resterande torra ingredienser. Tillsätt ägget och smöret och blanda till en smet. Smöra och bröa en 12-centimeters springform med mandelmjöl och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i cirka 20-25 minuter. Om man vill toppar du den färdiggräddade kakan med nutella!

 

Tips: du kan även blanda hasselnötsmjöl, kokosfett, kakao och sötning istället för att ta nutellan.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Nötter är gott i bakverk!

2013-01-12 @ 16:27:26
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Mycket gott! Har aldrig bakat med pistagenötter!Måste testa!
Ha en fin lördagskväll!
Kram kram
//Lana

2013-01-12 @ 19:37:24
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mumsigt!

2013-01-12 @ 21:20:58
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Denna kaka låter ljuvligt god. Jag älskar pistage och nötter överhuvudtaget och i en kaka så här... mmm, ja tack! :)

2013-01-13 @ 19:57:36
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0