bakasockerfritt

Mangosmulpaj

Nu är det fredag och uppsatsskrivandet börjar närma sig sitt slut. Den ska in på söndag, men börjar som tur är (eller på grund av skicklighet snarare) bli klar. Dessutom kan vi inte göra hur mycket som helst då det råder platsbrist i vårt dokument (max 15 sidor). 

 

Idag ska jag fika och träna med Fanny, vilket jag ser bra mycket fram emot. Jag känner att det var länge sedan jag var på espresso house, och det kan ju hända att de börjar undra om jag dött eller något liknande. Dessutom har jag inte tränat på några dagar, och det kliar i benen!!

 

Dagens recept blir en mangopaj. Jag har bara bakat med mango en gång tidigare, vilket resulterade i en saftig och välsmakande mjuk mangokaka. Därför ville jag återigen baka med denna frukt, fast ändå göra något annorlunda. I denna paj har jag använt mig av fryst mango och gjort pajen i en portionform. Mums!

 

 

 

 

 

Mangosmulpaj – ingredienser för en portionsform

 

70 gram mango (jag använder mig av fryst som fått tina)
10 gram rumsvarmt smör
15 gram pecannötter
1 msk riven kokos
½ msk hasselnötsmjöl
½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

 

Sätt på ugnen på175 grader. Lägg bitar av mango i botten på en portionspajform (ca 10 cm i diameter). Hacka pecannötterna relativt fint och blanda med kokos, hasselnötmsjöl, stevia strö och vaniljpulver. Tillsätt smöret och blanda till en ”deg”. Strö över smuldegen över mangon. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter (tills täcket börjat ta färg). Servera gärna med grädde eller vaniljsås.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Bland bakverk och kastruller

Vad friskt och gott med mango i paj!!

2013-01-18 @ 18:13:42
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag håller med, saffran är gudomligt gott!

Denna paj verkar också vara riktigt god :)

2013-01-18 @ 23:40:04
URL: http://kanelapple.blogg.se
Postat av: Lana

Mango är ju bara så gott! Gott att använda hasselnötsmjöl! Jag gjorde chokladbollar igår med hasselnötsmjöl och mandelmjöl, blev så gott! :)
Ha en fin lördag!
Kramar
//Lana

2013-01-19 @ 08:20:48
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0