bakasockerfritt

Kaffekaka med avokado

Jag är inne i en avokado- och chokladperiod och har i dagarna bakat flera bakverk med dessa två ingredienser. Är du skeptisk mot avokado i bakverk? Var för gudsskull inte det! Det var jag också förut, men nu är jag frälst. Kakan blir saftig och kladdig på ett helt nytt sätt! I denna kaka har jag bytt ut smöret mot avokado. En alldeles extra hälsosam kaka!
 
Tisdagen började som så många andra dagar med en frulle på Gateau med Lovisa. Vi diskuterade lite om eget företag och jag riktigt känner hur vi inspirerar varandra. Hon är (vad jag vet) den enda kompis i min ålder som skaffat eget företag, och det är klart att det inspirerar när det har varit min dröm under flera år! Sedan fick hon ett missat samtal från skatteverket och det blir ju lite nervöst... Haha, kan lägga till att hon registrerade företaget i dagarna och har inte sålt något än. Så det var nog bara något registreringsamtal!
 
 
 

 

 

Kaffekaka med avokado

 

½ mogen avokado
1 ägg
1 msk mandelmjöl
3 msk riven kokos
2 msk hasselnötmsjöl
1 msk kokosmjöl
2 msk kakao
ca 3 msk stevia strö
2/3 tsk bakpulver
1 ½ krm vaniljpulver
1 msk mjölk
½ tsk snabbkaffepuver
1 msk hett vatten



Sätt ugnen på 150 grader. Blanda kaffet med det varma vattnet. Mosa en avokado och blanda ner de torra ingredienserna. Tillsätt ägget, kaffet och mjölken och rör om väl. Bröa en 12 cm stor springform och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter. Servera med grädde!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Spännande med avokado i kakan. Måste erkänna att det låter konstigt, men jag misstänker att det inte alls smakar avokado av slutprodukten. :-)

Svar: Haha, det kan låta kansigt, men ojoj vad gott! smakar inte avokado sedan.
Marja

2013-01-22 @ 18:50:30
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Victorias provkök

Låter väldigt gott och spännande med avokado i:) får jag testa nån dag;)

Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Svar: Ja, det är nästan ett måste!
Marja

2013-01-22 @ 19:09:48
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se
Postat av: Lana

Wow, häftigt med avokado! Jag ser ju på bilden hur smarrig denna kaka är! Måste testa! Sparar receptet! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Och fler avokado&choklad-recept kommer!
Marja

2013-01-22 @ 19:56:48
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: KarinW

Hjälp vad mycket gott du bakar!
Jag borde egentligen också baka sockerfritt eftersom min man är diabetiker och alla mår vi ju bra av det.

Svar: Tack! Tycker absolut du ska testa att baka med ockerersättning så som stevia strö/sukrin. Hoppas du finner inspiration här :)
Marja

2013-01-22 @ 21:25:06
URL: http://chiliconkarin.blogg.se
Postat av: Katarina

Jag gillar avokado i bakverk massor och har bakat en hel del med avokado! Så gott och roligt att experimentera med avokado.

2013-01-23 @ 01:35:48
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Artur

Ser ju jättegott ut men chokladkakor utan avokado är uppskattade. :)

Svar: Ja, så går det när man är allergisk!
Marja

2013-01-23 @ 15:06:31
Postat av: cathie

Gud vad gott det där lät!!

2013-01-24 @ 10:38:20
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0