bakasockerfritt

Havrechokladkakor med jordnötter

Fy, natten har varit ganska jobbig! Speciellt för min stackars sambo. Vid midnatt kläggar av någon anledning avloppet igen som går till både badkar och toa, så det knappt går att gå på toa! Artur försökte i över två timmar att förska fixa stoppet, men det vägrade lösa upp sig. Vid halv åtta öppnade någon slags rörmokarjour, som vi ringde till. Vid elva kom rörmokaren och fixade upp allt och jag hann trots allt med mitt tränignsass som jag bokat (var lite orolig för att missa det då Artur började jobba vid tolv). Så skönt att det är fixat! Dock är det lite surt att bo i bostadsrätt, då man får betala sådant här sjäv. Tur att rot-avdrag finns!

 

Här kommer ett recept på GI-inspirerade småkakor med chokladsmak. De innehåller långsamma kolhydrater i form av fiberhavregryn (förutom nötterna då). Salta jordnötter tycker jag bryter fint mot det söta!

 

 

 

 

 

 

Havrechokladkakor med jordnötter – 8 kakor

 

50 gram rumsvarmt smör
½ dl havregryn (gärna med fiber)
25 gram salta jordnötter
2 msk hasselnötsmjöl
2 msk mandelmjöl
2 2/3 msk stevia strö
2-3 tsk kakao
1 krm vaniljpulver
10 gram sockerfri choklad (jag använder mig av ljus)

 

 

Sätt ugnen på 150 grader. Finhacka jordnötterna och hacka chokladen (grövre än jordnötterna). Blanda detta med de resterande ingredienserna. Gör kulor av kakdegen och platta ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Så goda de ser ut! Jordnötter och choklad passar så bra ihop.

2013-01-26 @ 16:33:29
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Matilde

Skönt att höra att det inte är helt onormalt att bli stressad av en sådan situation haha :P
Ja, det var verkligen en fin upplevelse att få vinna skrivartävlingen och åka till stockholm för att ta emot priset!

spännande med hasselnötsmjöl och mandelmjöl, har jag aldrig hört om förr :)

2013-01-26 @ 17:32:20
URL: http://rosaljus.devote.se
Postat av: Matilde

Skönt att höra att det inte är helt onormalt att bli stressad av en sån situation haha... och ja, skrivartävlingen var verkligen en fin upplevelse. Fick åka till stockholm tillsammans med familj och bo på fin-hotell för att ta emot priset, fint minne :)
Spännande med mjöl gjord på mandel och hasselnöt!

2013-01-26 @ 17:33:50
URL: http://rosaljus.devote.se
Postat av: Linda

Oj så gott!!:)

2013-01-26 @ 17:49:53
URL: http://kanelapple.blogg.se
Postat av: Lana

Usch, inte kul när sådant händer... :(
Kakorna ser otroligt goda ut! Min dotter skulle gilla dem! :)
Ha en toppen kväll!
Kramar!
//Lana

2013-01-26 @ 21:09:09
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Victorias provkök

Ja kakorna ser riktigt smarriga ut:)
Trevlig söndag
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-01-27 @ 11:18:00
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0