bakasockerfritt

Bärbakelser

Igår började den nya "kursen", dvs civilekonomuppsatsen! Föreläsningen var bara drygt en timme (och inte speciellt givande), och efter vankandes en stärkande latte macchiato och ett ytterligande stärkande steppass på friskis. Då jag och min uppsatsskrivarkomanjon baserar vår undersökning på vår tidigare kurs, har vi redan vår idé klar. Eftersom det är det vi egentligen ska göra nu, dvs spåna på en idé och problemformulering, känns det lite som om jag fortfarande är ledig ;) Visst krävs det lite skrivande och igenomtittning, men nästan! Favoritfrukost på Gateau med Lovisa, handling, städning inför finbesök i helgen, hemsidefix och bakning har och ska hinnas med idag.

 

Fredagsreceptet blir på små söta bärbakelser som jag har gjort i mina mördegsformar. Degen är baserad på nötmjöl, fyllningen på ricotta och bär. Perfekta som dessert eller till fikat!

 

 

 
 
 
Bärbakelser – 3 mördegsformar

 

Deg:
15 gram smör
½ dl mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
½ msk hasselnötmsjöl
½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Bärfyllning:
60 gram hallon och blåbär
1 msk vispgrädde sötning efter smak (ca 1 tsk)

 

Ricottafyllning:
60 gram ricotta
½-1 krm vaniljpulver
honung eller annan sötning

 

 

Deg
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål/bunke. Tillsätt rumsvarmt smör och rör till en deg. Fyll tre små formar (exempelvis mördegsformar) med degen. Grädda mitt i ugnen under ca 12 minuter. Låt svalna

 

Bärfyllning
Låt bären, sötningen och grädden skjuda i en kastrull i ca 10 minuter tills bärfyllningen tjocknar. Jag tillsatte ett par krm kokosmjöl för att få den en aning tjockare (det är en smaksak).

 

Ricottafyllning
Blanda ricotta tillsammans med vanilj och sötning efter smak (jag tycker honungssmaken passar bra).

 

När mördegsformarna svalnat fördelar du ricottan jämna över dessa. Över ricottan läggerdu ett lager av bären.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Victorias provkök

Mmm vad goda de såg ut;)
Ha en toppen helg!
Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-01-26 @ 08:41:34
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0