bakasockerfritt

Banankaka med hasselnötschoklad

Det är idag verkligenehetn börjar igen för många. Själv har jag haft en ovaligt tuff början på året, med en hela 1 ½ timmes lång uppsatsträff på universitetet (obs ironi). Men även om jag inte har så mycket bestämda skoltider, finns det ju självklart en hel del att göra, nu när både prov och inlämning närmar sig med stormsteg. Det finns alltid något som måste göras!

 

Jag hittade i mitt "arkiv" ett recept sedan i somras på en banankaka med choklad. Jag är väldigt svag för banan- och choklabombinationer. Servera lite grädde till och jag är helt såld! Om ni undrar vad det röda är som skymtar under chokladtäcket, så beror det på att jag först gjorde ett bäröverdrag först. Men jag kom fram till att choklad skulle passa bra mycket bättre till!

 

 


 

Banankaka med hasselnötschoklad

 

½ banan
35 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
3 msk stevia strö
2 krm bakpulver
½ krm vaniljpulver
ev. 20 gram hackad mjölkchoklad (jag använder hasselnötschoklad)

 

Chokladöverdrag:
25 gram sockerfri mjölkchoklad (hasselnötschoklad)
1 msk hasselnötsmjöl

 

 

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.  Mosa en halv banan och blanda ner den och ägget. Tillsätt även smöret och rör om. Om du vill hackar du även lite choklad som du har i smeten. Smöra och bröa en 12-cm springform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Kakan får gärna vara kladdig i mitten!

 

När kakan har svalnat smälter du ca 25 gram choklad och blandar därefter ner lite hasselnötsmjöl. Bred över kakan. Servera med vispad grädde!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Skönt med mjukstart på skolan! :)
Kakan låter otroligt gott! :) Mums!
Ha en toppen kväll!
Kram
//Lana

2013-01-02 @ 19:34:40
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0