bakasockerfritt

Äppel- och kolapaj

Nu är "Financial derivatives"-tentan över. Den tog på hjärnkrafterna kan jag säga! Dock var den inte så som jag trodde att den skulle vara. Den liknande knappt ens den exempeltenta som fanns att tillgå. Nu är det bara att ta sats igen och göra TVÅ peerreviews (what, jag trodde det var en!).

 

Jag har inte hunnit baka på ett bra tag. Det är för sådana här tillfällen som jag i sommras skapade ett litet lager med mumsiga recept att lägga ut :) Som den här äppelpajen! Först har jag gjort en pajdeg som jag tryckt ut i en liten pajform. Därefter har jag lagt på äppelklyftor och avsutat med ett kolalikandeöverdrag. Servera gärna med vaniljsås eller vaniljgrädde!

 

 

 

 

Äppel- och kolapaj

 

Pajbotten:
25 gram rumsvarmt smör
1 dl mandelmjöl
2/3 msk kokosmjöl
1 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
1 krm kanel

 

1 litet eller ½ stort äpple

 

Kolaöverdrag:
2/3 msk stevia strö
2 tsk vatten
2-3 msk vispgrädde
½ krm vaniljpulver
1 msk smör

 

 

Pajbottnen
Sätt ugnen på 175 grader. Bland alla torra ingredienser tillsammans med smöret tills smöret blivit utblandat. Fördela degen i en liten pajform (16 cm i diameter). Grädda pajskalet i mitten av ugnen i fem minuter. Dela äpplet i klyftor och lägg på pajbottnen och grädda yterligare i ca 20 minuter.

 

Kolaöverdrag
Lägg stevia och vatten i en kastrull. Låt skjuda i cirka 10 minuter (vätskan kommer börja bli smått brun). Tillsätt vaniljpulver, grädde och smör. Låt skjuda ytterligare tills vätskan tjocknar. När äppelpajen gräddats klart häller du på det varma kolaöverdraget (har det fått stelna värmer du enkelt upp det igen och heller eventuellt på med grädde om det blir för tjockt).

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Vad skönt att tentan är över! :)
Pajen ser otroligt god ut! Man börjar längta till vår och sommar! :)
Ha en underbar helg!
Kram
//Lana

2013-01-12 @ 08:33:21
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Martina

Så god denna pajen ser ut att vara. Får nog orovbaka nån dag :)

Svar: Tack! Älskar äpple och paj och den kombon!
Marja

2013-01-12 @ 19:26:17
URL: http://charliesmorsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0