bakasockerfritt

Päron- och hallonkaka

Jag fick en förfrågan om att göra en variant på DENNA päron- och hallonkaka, vilket jag såklart gladeligen gjorde! Jag bytte ut vetemjölet mot nötmjöl, sockret mot stevia strö och kesella vanilj mot skyr och vaniljpulver. Varken orginalet eller min variant innehåller smör, vilket absolut inte behövs! Det räcker utmärkt med skyren och ägget som "blöta ingredienser". Päronet och hallonen gör kakan dessutom extra saftig!
 
Denna dag har bjudit på en fika med Hanna på café Panorama, chokladcrème-görande och sökande efter "previous reserach" till min uppsats. Snart ska jag ge mig iväg för lite skönt steppande (alltså steppass på friskis)!
 
 
 
 

Päron- och hallonkaka


1 ägg
2 msk + ½ tsk stevia strö
ca 2 droppar bittermandelarom (efter smak)
3 msk skyr naturell
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
1 msk riven kokos
1 msk hasselnötsmjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
40 gram hallon
½ litet päron (ca 40 gram i bitar)
10 gram nötter (pecannötter)

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform ca 12 cm i diameter. Vispa ägg vitt och poröst och droppa i ett par droppar bittermandelarom. Blanda samman nötmjölen, riven kokos, bakpulver, vanilj, skyr och 2 msk stevia strö. Rör ner det vispade ägget. Blanda hallonen med ½ tsk stevia strö och vänd försiktigt ner hallonen i smeten. Häll smeten i formen. Kärna ur och skär päronet i mindre skivor/bitar, fördela det över kakan och tryck ner dem lite. Hacka 10 gram nötter och fördela över kakan. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna.

 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Du gör så många smarriga bakverk. Man blir riktigt sugen!

Svar: Tack, mycket peppande att höra!
Marja

2013-02-20 @ 17:49:25
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Vad gott det låter! Jag kanske ska baka den här kakan under sportlov! Ska bara byta skyr mot kokosmjölk! :)
Ha en fin kväll! :)
Kram
//Lana

Svar: Ja, låter som en mycket bra idé! Kokosmjölk låter perfekt att ha i kakan :)
Marja

2013-02-20 @ 19:57:43
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Lisa

Hej! Jag bloggar också och länkar alltid din blogg när jag använt mig av dina recept! Ikväll gjorde jag dina arraksbollar och hallonkakan och det vart super gott i vanlig ordning när jag bakar efter dina recept! Du är grymt duktig och jag hade mer än gärna köpt din kokbok! :) ha det bra! Mvh Lisa

Svar: Åh, tack snälla! Du har gjort min kväll :D TACK!!!
Marja

2013-02-20 @ 20:14:08
URL: http://lisal.devote.se
Postat av: Katarina

Kakan ser så saftig och god ut! Gillar ingredienserna i den!

2013-02-21 @ 02:57:43
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0