bakasockerfritt

Mjuk pepparkaka med päron

Igår var jag ute och åt middag i gamla stan med Artur (på Mårten Trotzig). Jag tyckte att jag var välförtjänt av lite kalixlöjrom, så det blev min förrätt! Det är inte så ofta jag äter det, för lets face it, jag är ju trots allt en student. Gott var det, även om jag inte kan känna någon speciellt stor skillnad på olika romsorter.
 
Idag blev jobbet inställt, pga sjukdom (ej min). Som det ser ut nu jobbar jag ingenting, sista gången var för två veckor sedan! Det är i och för sig ganska skönt måste jag erkänna, men lite surt för plånboken. Dock är den största anledningen till att jag faktiskt vill jobba, att få arbetserfarenhet. Och om man tänker på detta sätt gör det inte så mycket med lite (mycket) mindre jobb. Tur att jag dessuotom är barnvakt ett par timmar i veckan, för det är både kul och ger lite extra klirr i kassan ;) 
 
Men nu till dagens bakverk, som är en saftig päron- och pepparkakskaka! Jag tycker mycket om pepparkakskryddor och bakar gärna med dem året runt. Här har jag rivet päron i, vilket gör den mjuka kakan extra saftig och passar bra med pepparkakssmaken.
 
 

 

 

Mjuk pepparkaka med päron

 

½ rivet päron (ca 60 gram)
1 ägg
2 msk vispgrädde
1 dl mandelmjöl
1 msk riven kokos
1 msk haselnötsmjöl
2 msk stevia strö
ca 1/3 tsk pepparkakskrydda
ca 1 krm kanel
½ ts bakpulver

 

 

Skala päronet och riv på rivgärn tills du får ca 60 gram ”päronriv”. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt päron, grädde och ägget. Blanda väl. Smöra och bröa en liten 12 cm springform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 23 minuter. Kakan får gärna vara lite kladdig i mitten!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Margot

Låter jättesmarrigt, du har så många fina recept!
Ha en fin dag!
Kram

2013-02-19 @ 12:21:54
URL: http://mammasdeli.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Kakan låter riktigt god och saftig med de rivna päronen i!

2013-02-19 @ 16:02:53
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Madde

Tack för ditt svar! Ska nog snart ta och försöka testa mig fram lite med egna recept, eller omgjorda :)Som småbarnsmamma har man lite tidsbrist, men! :)

Just nu är denna päronkaka i ugnen, ska smaka till eftermiddagsmellis med en klick kokosgrädde! Spännande!

Svar: Jag hart gjord den kakan som du skickade, kommer upp idag!
Marja

2013-02-20 @ 07:55:32
URL: http://maddemetoden.shapemeup.se
Postat av: Bea

Oj vad gott detta lät! Är precis som du, helt frälst i mjukpepparkaka!! Tycker absolut du ska pröva mina snickerskakor, dom var riktigt goda och innehåller färska dadlar ;)!

2013-02-20 @ 16:11:14
URL: http://Beatriceahs.blogg.se
Postat av: Marie Bergman

Ohlala. Den måste jag testa :) Päron låter ju jättegott!

2013-02-24 @ 22:49:24
URL: http://livetiluxemburg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0