bakasockerfritt

Mjuk cashewkaka med chokladtopping

Idag träffade jag kära Lovisa över en frukost och hon fick nöjet att få ta del utav mitt klagande. Som sagt är det en underbar start på dagen att bara få prata av sig och ta det lugn innan man tar itu med den fortsatta dagen. Idag ska jag baka två sorters kakor till morgondagens middag, fixa med mina recept och köra ett steppass. Dagens plugg består av att knåpa ihop ett mail till min käre handledare. Bara det tar/tog musten ur mig (tog mig seriöst över en timme, och är ännu inte klar!). Jag leker med tanken på vad som skulle hända om jag helt enkelt tog avstånd från skolan i en eller två veckor. Skulle min uppsats dö då? Kanske värt ....
 
Finns, förutom att träffa kompisar, inget som muntrar upp mig så mycket som att baka. Tur att det mesta faktiskt går åt! Finns alltid någon (mest jag själv) som är villig att äta upp allt :) Idag bjuder jag på ett recept bestående av bland annat cashewnötter och en topping med en bas av mascarpone och choklad. Mascarpone är utmärkt att använda till fyllningar/topping/frosting, då det är väldigt krämigt och har en mjuk och len smak.
 
 
 

 

Mjuk cashewkaka med chokladtopping

 

20 gram smör
1 ägg
40 gram cashewnötter (torrostade)
2 msk mandelmjöl
2 msk riven kokos
½ msk kokosmjöl
1 ½ msk stevia strö
½ tsk bakpulver
½-1 krm vaniljpulver

 

Chokladtopping:
60 gram mascarpone
1 ½ msk kakao
1 ½ msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
2 msk vispgrädde

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och finhacka cashewnötterna. Blanda cashewnötterna med resterande torra ingredienser. Rör ner ägg och smör. Smöra och bröa en liten springform (12 cm i diameter) och häll ner smeten. Grädda mitt i ugnen  i ca 18 minuter. Låt svalna.

 

Chokladtopping:
Rör ihop alla ingredienser till toppingen. Fördela över kakan och toppa med riven kokos.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mumsigt!

2013-02-22 @ 16:20:56
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Cilla

Det ser fantastiskt gott ut :) Och idag hittade jag dig på Instagram. Så himla roligt!

Svar:
Marja

Postat av: Baksugen

Mascarpone är alltid gott i bakverk! Och kakan ser också god ut :)

2013-02-22 @ 22:52:53
URL: http://baksugen.blogspot.com
Postat av: Catarina

Hej! Vill bara tala om att jag bakade dina solrosfrallor alldeles nyss och att det var det godaste lchf-brödet jag någonsin ätit! Tack för receptet! // Catarina

Svar: Åh, så roligt att höra! Dock är detta ett recept som jag inte kom på helt själv, utan gjorde om från ett recept jag fått från "Gunsan"!
Marja

2013-02-23 @ 12:50:37
URL: http://vardagsdagboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0