bakasockerfritt

Krämig chokladtryffel med ricotta

Chokladtryffel är så lätt att göra och dessutom så gott! Artur (min sambo) frågar mig nästan varje dag
om jag inte kan göra chokladtryfflar snart igen! Men jag vill alltid göra något annorlunda jämfört med tidigare recept, så denna gång blev det till att ersätta en del grädde med ricotta och tillsätta lite romarom. Detta resulterade i att chokladtryfflarna blev mer krämiga. Vad ska jag ändra nästa gång mån tro?
 
Vad erbjuder er torsdag på då? Själv är jag precis hemkommen från en fika med fina vänner (jo, på espresso house. Var annars?) och ska snart bege mig iväg för lite barnvaktande! Behövs sannerligen nu när jag jobbar så lite.
 
 

 

 

Krämig chokladtryffel med ricotta – ca 15 stycken

 

100 gram mörk sockerfri choklad
1 dl vispgrädde
15 gram smör
1 krm vaniljpulver
30-50 gram ricotta
ca 1 msk sötning
ev smaksättning (romarom)

 

 

Koka upp grädde i en kastrull. Ta bort den från plattan. Rör ner sötning, smör, vaniljpulver och bitar av chokladen och rör om tills chokladen smält. Rör därefter ner ricottan. Ställ chokladen i kylen i ett par timmar tills den stelnat. Rulla bollar av chokladen och rulla i kakao.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0