bakasockerfritt

Arraksbollar med dadlar

Jag är för tillfället helt tokig i choklad. För att stilla suget har jag (bland annat) bakat chokladbollar. Jag kan varierna mina chokladbollar i alla oändlighet! Denna gång har jag en bas av färska dadlar (underbart goda och mycket smarigare än torkade enligt mig) och finhackade nötter. Sedan har jag smaksatt de med lite arraksarom, vilket är en smak jag gillar!

 

 

 

 

Arraksbollar med dadlar – ca 8 bollar

 

5 stycken färska dadlar (ca 50 gram)
40 gram pecan- och valnötter
½ dl riven kokos
1 msk kakao
1 -1 ½ krm arraksarom
ca 1 msk vatten

 

 

Finhacka nötterna och blanda med kokos och kakao. Tillsätt arraksaromen. Mosa ner de färska dadlarna och arbeta till en chokladbollsröra. Tillsätt vatten efter önskad konsistens. Rulla bollar och rulla gärna i riven kokos.

 

 

 

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Chokladbollar är ju hur gott som helst, med dadlar i har vi sett flera som gör och det låter verkligen spännande!

2013-02-17 @ 20:05:41
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Daddlar ger nog en härligt god sötma till chokladbollarna. :-)

2013-02-17 @ 20:06:56
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lars

Smakade just dina knäcke-bitar - jättegoda - med en ostbit och ett glas rött. När får vi receptet?!Vovven ligger här i soffan och mår bra. Simma lugnt! Lars

2013-02-17 @ 20:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0