bakasockerfritt

Kaffekaka med chokladbitar

Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
Denna söndag började jag med att åka till skolan och sitta med uppsatsen under ett par timmar. Oftast är det ingen större skillnad på helg och vardag när det gäller plugg för mig. Eftersom jag aldrig har (nästan aldrig i alla fall) lektioner, planerar jag studerandet helt som jag vill!
 
Ikväll ska jag nog passa på att baka lite, det är ju ändå helg! Tills dess kan jag börja med att dela med mig utav en smaskig mjuk kaka med kaffesmak! Som jag skrivit tidigare tycker jag kaffe är jättegott i bakverk, även om jag fullkomligt avskyr att dricka det som det är. Däremot tycker jag mycket om latte macchiato (som mina instagram-följare nog har märkt...).
 
 
 
 

Kaffekaka med chokladbitar

 

20 gram smör
1 ägg
3/4 dl mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
1 msk riven kokos
1 ½ msk stevia strö
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 msk hett vatten
2 krm - ½ tsk snabbkaffepulver
30 gram hackad mjölkchoklad

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda hett vatten och kaffepulver.  Blanda alla torra ingredienser (inklusive hackad choklad i en bunke). Tillsätt det smälta smöret, kaffet och ägget och rör om tills allt blandats. Fördela smeten i smord och bröad springfrom (12 cm i diameter). Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter (kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten). Låt kakan svalna och få stå till sig i minst ett par timmar.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Oj så gott det lät! Jag älskar kaffe jag med:)

2013-04-07 @ 19:32:01
URL: http://kanelapple.blogg.se
Postat av: Emelie pettersson

Jag är så nyfiken vilka det var som vann NuNaturals Stevia-tävling, håller tummarna att jg var en utav dem :)
Tack för alla goa receptet, jag har testat måsga men favoriten är chokladkaka med avokado :)

Svar: Hej Emelie! Tävlingen är avslutad (du hittar länken här: http://bakasockerfritt.se/item/vinnarna-ar), och vinnarna blev Emma L, Erica Jonsson, Lena C och Love. Tack för att du var med! Jag ska försöka hålla fler tävlingar framöver!!
Marja

2013-04-08 @ 09:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0