bakasockerfritt

Cashew- och jordnötstårta

Läs originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!

 

Jag gjorde för ett par veckor sedan något som kan att bli ett av mina favoritbakverk. Jag kallar den rätt och slätt cashew- och jordnötstårta, då den bland annat består av just dessa två ingredienser. Bottnen består av cashewnötter och kokos, vilken är toppad med ett lager jordnötssmör, som i sin tur är toppad med choklad! Låter det inte som en fantastisk kombination?

 

 

 
 
 
Cashew- och jordnötstårta

 

Cashewbotten:
15 gram smör
35 gram cashewnötter (jag blandar naturella och salta)
30 gram riven kokos
1 ½ msk kakao
ca 1 ½ msk stevia strö
½ kryddmått vaniljpulver

 

Jordnötssmör:
70 gram jordnötter
10 gram kokosolja
2 tsk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Chokladöverdrag:
20 gram mörk choklad
5 gram kokosolja

 

 

Cashewbotten
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa cashewnötterna och den rivna kokosen till et mjöl. Blanda mes sötning, vanilj och smör till en deg. Sätt ett bakplåtspapper i bottnen av en liten springform (12 cm) och tryck ut smeten i bottnen. Grädda mitt i ugnen i ca 13 minuter. Låt svalna en aning.

 

Jordnötssmör
Mixa jordnötterna. Tillsätt kokosolja, stevia strö och vanilj och fortsätt mixa till önskad konsistens. Fördela jordnötssmöret ovanpå den färdiggräddade bottnen.

 

Chokladöverdrag
Smält choklad och oljan. Bred ut ovanpå jordnötssmöret. Låt kakan svalna i kylskåp.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Låter som en riktigt smarrig kombination:)

2013-04-09 @ 20:59:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Anna

Kan ju inte annat än att döööö, damn vad gott!

Svar: haha, tack! Den var riktigt smarrig!
Marja

2013-04-09 @ 21:38:00
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0