bakasockerfritt

Blåbärsgrottor

 
Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
Hallongrottor är en riktig klassiker, men det är inte alltför ofta man ser andra bär i grottorna! Jag tänkte därför göra en slags enkel "sylt" av blåbär att fylla kakorna med. Det blev jättegott måste jag säga! Jag tycker i och för sig att blåbär passar bra i de flesta sorters kakor, både mjuka och hårda. Själva kakdegen innehåller goda pecannötter och är även smaksatt med en touch av kanel.
 
 

 

 

Blåbärsgrottor 

 

 

Se hela receptet på www.bakasockerfritt.se!

 

 

Blåbärssylt
Börja med att lägga blåbären i en kastrull tillsammans med grädde och stevia strö. Mosa blåbären med en sked. Låt stå på svag värme tills det tjocknar (ca 20 minuter). Rör om då och då. Medan sylten värms kan du börja med kakdegen.

 

Kakdeg
Sätt ugnen på 150 grader. Finhacka pecannötterna och blanda med resterande torra ingredienser. Blanda därefter ner smörer och blanda till en kakdeg. Forma kakdegen till runda bollar på en plåt med bakplåtspapper. Gör en grop i varje boll. Fördela blåbärssylten i varje grop. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Cecilia Bergman

Jag råkade göra lingongrottor en gång efter att ha letat länge i butiken efter den hallonsylt med högst andel bär. Och då råkade det bli lingonsylt ;0) Men det blev ju bra det med!

Svar: Lingon lät spännande! fats jag föredrar de lite sötare bären ;)
Marja

2013-04-24 @ 16:22:53
URL: http://ceciliabergman.wordpress.com
Postat av: Nicola Piccola

Mumma, dessa var galet goda! :-)

Svar: Så roligt! Jag älskar dom :)
Marja

2013-04-27 @ 20:13:27
URL: http://www.hangpattar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0