bakasockerfritt

Vaniljkaka med kaffekräm

 

Jag måste ju självklart lägga upp mitt dagliga recept. Idag blir det en vaniljkaka toppad med en kaffesmakande smörkräm! Dessutom har jag hällt en hel del riven kokos på toppen, det är ju så gott!

 

  

 

 

 

Vaniljkaka med kaffeglasyr

 

Vaniljkaka:
40 gram smör
2 ½ msk grädde
½ ägg
3 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
2/3 dl mandelmjöl
2 msk riven kokos
1½ msk kokosmjöl
1 msk hasselnötsmjöl

 

Kaffekräm:
30 gram smör
35 gram mascarpone
1½ tsk kakao
1 tsk stakt kaffe
3 msk flor av erytrithol (ca 15 gram) eller motsvarande
1 tsk riven kokos

 

Ev. Riven kokos att strö över med.

 

 

Vaniljkaka
Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna. Rör ner ägg, smör och grädde. Häll i en smord och bröad (med mandelmjöl) springform på 12 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 12- 15 minuter.

 

Kaffekräm
Smält smöret. Blanda med mascarpone tills klumparna försvinner. Blanda sedan med kakao, kaffe, sötning och kokos. När kakan svalnat och krämen tjocknat till lite så brer du ut den på kakan. Häll om du vill riven kokos ovanpå. Förvara i kylen.

 

 

 

Detta är gamla bilder och JA, jag lät inte kakan svalna innan jag bredde på smörkrämen. Men jag vet gudskelov bättre nu.

 



 


Kommentarer
Postat av: Simone

åh va gott,kokos kan man aldrig få för mycket av,älskar det i de mesta.

2012-09-09 @ 19:26:23
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Jennifer

Ser jättegott ut :) Jag kanske måste baka något någon kväll jag med. Det är ju riktigt kul :)

2012-09-09 @ 20:30:40
Postat av: Matilda

Äh, ju kladdigare desto bättre!

Svar: Det brukar jag också säga! Ibland vill jag bra äta upp smeten!
Marja

2012-09-09 @ 21:04:07
URL: http://www.epinefrin.se
Postat av: dianasdrömmar

Mums den lät god kram Diana

2012-09-10 @ 06:55:24
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
Postat av: Vicki- Vickibakes

SV: Tack :) Praliner är hur lätt som helst att göra :) Vilken härlig blogg du har!! Såg att du använder stevia strö, är det samma mängd om man använder flytande tror du? Det har vi nämligen på jobbet! Kram

Svar: Flytande tror jag tyärr inte passar så bra i bakning. Då den är flytande kan den inte ersätta stevia strö då det är motsatt konistens. Dessutom är den mer koncentrerad om man ser till volymen. Men jag brukar ha flytande stevia till att söta drycker, det passar jätebra!
Marja

2012-09-10 @ 08:11:01
URL: http://Www.vickibakes.se
Postat av: Amy's piece of cake

Mmm den här ser ljuvligt god ut!

2012-09-10 @ 21:16:13
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0