bakasockerfritt

Tigerkaka med sting

 

Vilken lyx att ha en ledig dag mitt i veckan som jag har idag! Tycker att alla borde få njuta av fyra dagars-arbetsvecka. Så mycket mer man skulle hinna med! Jag ska nog passa på att baka, plugga, fixa/städa i lägenheten, handla och mycket annat smått och gott. Och ikväll ska jag njta av ett avsnitt av Robinson :)

 

Här följer ett recept på en liten annorlunda tigerkaka. Jag har nämligen smaksatt den med både kaffe och rom! Självklart kan man byta ut smaksättningen mot en annan man gillar, eller helt enkelt utesluta den och bara ta kakao i den som ska få chokladsmak.

 

 

 

 

Tigerkaka med sting

 

35 gram smör
1 ägg
2 msk mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 msk hasselnötsmjöl
5 msk stevia strö
5 msk vispgrädde
2/3 krm vaniljpulver
3 krm bakpulver

 

Smaksättning
Chokladsmet: 1 tsk starkt kaffe + 2 tsk kakao + ev extra sötning
Ljus smet: 1 – 1 ½ krm romarom

 

Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt smöret. Vipa ägget pösigt med elvisp och rör även ner detta. Lägg hälften av smeten i en annan skål. I den smet som ska bli chokladsmet tillsätter du 1 tsk starkt kaffe, 2 tsk kakao och lite extra sötning efter smak. I den ljusa smeten tillsätter du lite romarom (går givetvis att utesluta om så önskas). Häll en smet i en liten bröad form på 12 cm och den andra smeten över. Dra runt med en sked i kakan så att ett tigermönster bildas. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30-35 minuter.

 

Servera med en klick vispad grädde!

 

 



 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack =) Vad kul, de går fort så snart är du där :P
Vilket är ditt bästa recept förresten? vilket gillar du bäst kanske är en bättre fråga? =)

Svar: Jag äslkar ungefär allt med choklad! Några av mina favvorecept är därmed: nutella, kärleksmums, devils chocolate muffin, marjas chokladmuffins, kladdkaka.... Och så päron- och kanelkaka! Och så förmdoligen en hel del jag glömt.
Marja

2012-09-05 @ 19:53:59
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Simone

En kaka med sting i gillar vi,mums

2012-09-05 @ 19:57:52
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Tina

Ja, man skulle bara jobba 4 dagar i veckan men få betalt för 5...!!!
Vilken god kaka!!

2012-09-05 @ 20:19:50
URL: http://peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Linda

Mycket mums som man kan smaska på med lite bättre samvete! Jag har funderat på hur Stevia är att baka med, jag ser att du använder det flitigt, är den väldigt söt? Ändras konsistensen mycket om man jämför med socker?

Svar: Jag använder det väldigt ofta ;) Den stevia strö som jag använder är lika sött som socker och har även samma konsistens. Därför ändras inte konsistensen speciellt mycket. Den gång jag märker att det ändras är när jag vispar ägg och stevia strö, då blir det inte lika pösigt som när jag använder vanligt socker. men det spelar ju ingen roll i den färdiga kakan!
Marja

2012-09-05 @ 20:49:19
URL: http://husmorsanlinda.blogspot.se
Postat av: stephanie

Hejsan! Missa inte tävlingen på min blogg. Två fina rosa kannor i stengods! Allt du behöver göra är att bidra med ditt bästa recept på en god jucie eller smoothie! Glöm inte ange mejladress ifall du blir vinnaren! ;)
Ha en bra dag!
/Stephaniesmat

LÄNK TILL TÄVLINGSINLÄGGET: http://stephaniesmat.blogg.se/2012/september/tavling-tva-kannor-i-stengods.html#comment

2012-09-06 @ 09:19:41
URL: http://stephaniesmat.blogg.se
Postat av: vonskareng

wow vilket häftigt recept! :)

2012-09-06 @ 10:40:21
URL: http://www.vonskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0