bakasockerfritt

Kaffemuffins

 

När jag vaknade i morse kan jag lova att jag inte var den piggaste av alla tjejer i världen. Men jag hade bokat ett skivstångspass och blev genast mycket piggare efter det! Jag älskar att träna och det är ett av de viktigaste inslagen i mitt liv. Jag ser passen som ett möte med mig själv och som är icke-avbokbara (undantag om jag är sjuk)!  Att träna regelbundet ger så himla mycket, glöm inte det! Efter träningspasset träffade jag en nära vän för lite härlig fika - ett till inslag som är otroligt viktigt i mitt liv. 

 

Och nu blir det receptdags! Detta är ett recept på kaffemuffins, och riktigt goda sådana! Tyvärr blev bilderna inte alls bra. Förmodligen beror det på att jag i vanlig ordning inte väntade tills muffinsen var kalla... Aja baja.

 

 

 



 

Kaffemuffins – 4 stycken

 

Muffins:
70 gram smör
2 ägg
1 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
1 1/3 dl stevia strö
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1-2 msk starkt kaffe
40 gram hackad mjölkchoklad

 

Smörkräm:
30 gram smör
50 gram mascarpone
40 gram flor sötrix (går bra att ersätta med annan sötning)
1 msk varmt vatten
4 krm snabbkaffepulver

 

 

Muffins
Smält smöret.  Blanda alla torra ingredienser (inklusive hackad choklad) till muffinsen i en bunke och tillsätt det smälta smöret. Tillsätt kaffet. Vispa ägg pösigt och rör ner detta tills allt blandats. Fördela smeten i muffinsformar som gärna får stå i en muffinsplåt (alternativt använd dubbla formar). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20-25 minuter. Låt svalna.

 

Smörkräm
Smält smöret och blanda därefter noga med mascarpone tills alla klumpar förvinner. Blanda 1 msk hett vatten med 4 krm kaffepulver och tillsätt detta i smörkrämen. Blanda i sötning och rör om. Bred krämen på avsalnade muffins. (Gör mer smörkräm om du vill spritsa på).

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

åh så gott.
Kram
Hanna

2012-09-08 @ 16:43:43
URL: http://blommorifonstret.blogspot.com
Postat av: Andrea

Ser som vanligt väldigt gott ut =) Jag har fortfarande inte hittat den där chokladen som är sötad med stevia. Den finns inte på maxi här i Eskilstuna. Har du hittat den på något annat ställe än ica maxi? om man inte vill beställa på nätet vill säga.

Svar: VAd trist att det inte går att hitta. Jag har sockså ett dom inne på någon hälsokost, så fet är ett tips att kika i sådana.
Marja

2012-09-08 @ 20:29:16
URL: http://friskusen.blogg.se
Postat av: Anna Haeggman

Ugnstempratur?

Svar: Bta att du sa till! Har ändrat så att det står 175 grader!
Marja

2012-09-08 @ 21:32:21
Postat av: Simone

tycker dem ser riktigt goda ut och krämiga.
a håller med,älskar o träna

2012-09-08 @ 21:45:47
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: merei

mums!

2012-09-09 @ 03:32:08
URL: http://ilromanista.se
Postat av: Lana

Jag tycker det är så gott med kaffe i bakverk! Jag blir så frestad av din goodingar! Mums!
Ha en underbar dag!
Kram kram
//Lana

2012-09-09 @ 08:31:33
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Ååh vad krämiga de ser ut! Och kaffe är jag ju beroende av hehh efter sommarens resa till Italien ;)

Ah juste ang ostkakan, näää den är sorgligt nog köpt. Endast lättostkakan som tycks vara utan gluten! Men nu när jag vet att det finns ska jag testa o göra själv, definitivt :)

2012-09-09 @ 11:06:17
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Eija

Oj, så gott det ser ut :)

2012-09-09 @ 11:25:37
URL: http://sotebrodsfrojd.se
Postat av: Jenda

Det var kul och härligt att äntligen träffas! Det var så längesen sen sist. Hoppas vi kan ses snart igen. Jag Måste komma igång med träningen, dumt att jag är sjuk nu dock. Men så fort jag är frisk så får jag sätta igång! Tills dess får jag hitta motivationen till att börja träna ordentligt :)
Kram <3

2012-09-11 @ 09:38:30
URL: http://jenda.se/
Postat av: Karin

Jättegoda! Dock tycker jag att det blir för sött med stora muffins, så jag gör dom i små formar istället (ca 1 msk i varje form). De blir jättegulliga, särskilt när man spritsar krämen ovanpå :) Ser fram emot nästa recept :)

Svar: Vad roligt att höra! Ibland gör jag också muffins i småbrödsformar, men till bloggen blir det normala :-)
Marja

2012-09-13 @ 10:50:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0