bakasockerfritt

Äppelmuffins med crunch

 

Vilket strålande fint väder det har varit i Stockholm idag! Min skola började idag (sista året på universitetet!), och det var inte helt kul att gå in i en mörk föreläsningssal då det äntligen kommer lite sol! Då är det tur att jag hann med en fika med några härliga vänner efteråt :)

 

Nu när det börjar bli äppeltider ska jag passa på att lägga upp lite recept med just äpplen. Detta är ett recept på muffins där jag har rivit äpple på ett rivgärn istället för att bara skära det i bitar. På detta sätt blir smaken mer jämn och muffinsen/bakveret blir extra saftigt. För att göra allt ännu bättre toppade jag det hela med att strö på lite "crunch"!

 

 

 

 

 

Äppelmuffins med crunch – 4 stycken

 

Muffinssmet:
60 gram smör
4 msk vispgrädde
1 ägg
100 gram rivet äpple
40 gram pecannötter
4 msk kokosmjöl
6 - 7 msk stevia strö
1 tsk kanel
2 krm kardemumma
1 tsk bakpulver

 

Crunch:
20 gram valfria nötter ex. hasselnötter, pecannötter
30 gram srumsvarmt mör
1 krm vaniljpulver
2 ½-3 msk stevia strö
ca 6 msk riven kokos

 

 

Muffinssmet
Smält smöret. Finhacka pecannötter och blanda med övriga torra ingredienser. Riv ett äpple utan skal tills du får 100 gram rivet äpple och blanda ner detta. Rör även ner ägg, grädde och smör till en smet. Lägg i fyra muffinsfromar som gärna får stå i en muffinsplåt (alternativt använd dubbla formar).

 

Crunch
Hacka nötterna i önskad storlek och blanda med riven kokos, sötning och vaniljpulver. Blanda ner rumsvarmt smör till en deg. Fördela degen som smulor över muffinsen.


Grädda muffinsen i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 15-16 minuter. Men se noga till att crunchet inte blir bränt (lägg då lite aluminiumfolie ovanpå eller sänk temperaturen). Muffinsen kommer vara ganska kletiga, men lägg muffinsen i kylen ett par timmar och de kommer att blir perfekta!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Oh, vilka goda! Det receptet passar mig perfekt då jag kan baka det helt mejerifritt, alltså byta grädde mot vatten eller kokosmjölk! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

2012-09-03 @ 20:37:06
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Mmmmm hur smakade de?:)

2012-09-03 @ 21:04:08
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Vonskareng

I jämförelse med typ...äppelpaj?^^

Svar: Jag tyckte faktiskt det blev godare ed rivet äpple, då det blev saftigare! Lite som äppelkaka med smultäcke, fast mycket kladdigare då jag valde att ha så kort gräddningstid. Men då jag lät e stå till sig i kylen blev de perfekta!
Marja

2012-09-03 @ 21:05:13
Postat av: Erika

Vad goda de ser ut! Ännu ett recept som jag sparar!

Jag har ett helt äppleträd i min koloniträdgård, men huset är till salu och jag har ingen lust att åka dit egentligen. Det är lite sorgligt alltihop, men jag får väl åka och plocka lite äpplen ändå. Det är världens godaste äpplen nämligen! Kanske blir jag på gott humör igen om jag bakar dina muffins!

Svar: Vad kul att du gillar receptet! Hm, låter inte så kul med landet, men de goda äpplena kanske är värt det?
Marja

2012-09-03 @ 22:31:00
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: Annika

Gott :)

2012-09-04 @ 17:05:58
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Mårtenssons kök

Gott med lite mer tuggmotstånd i kakorna!

2012-09-04 @ 17:14:15
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Marie Bergman

Det såg mycket gott ut! :)

2012-09-05 @ 13:06:29
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: sockertjocken

Yummy delish! Det där måste jag bara prova!

2012-09-05 @ 21:40:19
URL: http://sockertjocken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0