bakasockerfritt

Pumpamuffins

Igår var det Halloween, men allhelgona är inte förens i helgen. Så jag fortsätter baka med pumpa några dagar till jag! De nedanstående muffinsen är enkla att göra med en mild smak av butternut squash/butternutpumpa (fast det verkar inte vara en pumpa, även om den ska smaka väldigt likt). Jag har även mitt nyinköpta lucumapulver i. Lucuma går givetvis bra att byta ut mot honung eller annan sötning.

 

Nu har jag slutat att plugga för provet. Jag tror det inte kommer att göra någon nytta om jag pluggar till sekunden innan bussen går, det gör mig förmodligen bara dummare! Tenten är på kusen "Fixed Income Securities" och handlar bland annat om olika derivat, hur man värderar dessa och hur man räknar volalitet och minskar sin risk. Hm, undrar när kommer jag att ha nytta av detta?

 

 

 

 

Pumpamuffins -  4 stycken

 

25 gram smör
2 msk vispgrädde
1 ägg
50 gram butternut squash
½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
2½- 3 mk stevia strö
2 tsk raw lucumapulver
1 mk hasselnötsmjöl
2 msk riven kokos
2 krm kanel
1 krm vaniljpulver
1 tsk bakpulver

 

 

Smält smöret i en kastrull. Hacka en bit pumpa i bitar (50 gram) och lägg i kastrullen. Tillsätt grädde och skjud tills pumpan mjuknat. Mixa till en kräm/purè utan klumpar. Lägg även i ägget och mixa en kort stund till. Tillsätt övriga ingredienser och blanda til en smet (men en sked). Lägg muffinsformar i en mufinsplåt och häll över smeten i dessa. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.

 

 

 
 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Vad gott!
Jag har också tittat på det pulvret... ska nog också köpa det som alternativ till socker, speciellt för min dotter!
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

2012-11-01 @ 14:55:36
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Lars

2 tentor klara, bättre flyt på banken och förkylningen på väg bort - bättre och bättre dag för dag!

2012-11-01 @ 19:46:20
Postat av: Margareta

Vad gott. Blir nog att baka något liknande för mig imorgon.

2012-11-03 @ 21:09:07
URL: http://enkvartikoket.blogg.se
Postat av: Jenny SadG

Wow, detta måste vara världens godaste socker & mjölfria muffins! Jag har testat så många recept och detta var klart bäst. Även barnen som ibland ratar muffins glufsade i sig de. Gjorde de dock utan det där pulvret. Tack för receptet !

Svar: Wow, tack! Din kommentar gjorde mig superglad! Jag blv själv väldigt nöjd med receptet. Lucumapulvret går jättebra att hoppa över, tillfö bara lite extra smaksättning.
Marja

2012-11-07 @ 17:42:36
Postat av: Negar Zarassi

Hej Marja!

Jättegoda muffins, andra gången jag bakar dessa och har anpassat sötningen efter min egen smak, har inte heller något lucumapulver, men de blir goda ändå :) Tack för att du testar/bakar så mycket så att vi andra kan njuta!

Svar: Åh, så roligt att höra! Tack så mycket! :D
Marja

2012-11-25 @ 12:34:19
URL: http://www.negarzarassi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0