bakasockerfritt

Chokladtryffel med mascarpone

Jag älskar choklad. Jag gillar att äta choklad och jag gillar att baka med choklad. Om du också gör det rekommenderar jag att testa mina chokladtryfflar! De är krämiga och har en kraftig kakao/chokladsmak. Dessa små godingar passar utmärkt att ta till en kopp thé eller kaffe, eller varför inte framför en god film?

 

 

 

 

 

Chokladtryffel med mascarpone – 10 stycken

 

60 gram smör
70 gram mascarpone
80 gram mörk sockerfri chokad
ev. hasselnötter

 

Ca 100 gram mörk sockerfri choklad att doppa i

 

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt chokladen (80 gram) i bitar och rör tills den smält. Blanda ner mascarpone och eventuell sötning. Blanda väl så att alla klumpar försvinner. Häll eventuellt ner hela/delade/hackade hasselnötter. Låt tryffeln kallna i minst ett par timmar i kylskåpet så att smeten tjocknar och blir hård. (Jag lät den vila i kylskåp över natten.) Är tryffeln allt för hård, låt den tina i rumstemeratur en stund. Forma chokladtryffeln till bollar. Smält därefter ca 100 gram choklad. Doppa tryffelbollarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper för att stelna.

 

Rulla eventuellt i kakao!

 

 

 

 

Dessa chokladtryfflar är perfekta att ge bort till någon du tycker om!

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Oh, vilka goda! Receptet sparas fram till julgodis-tider! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

2012-10-10 @ 18:02:56
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Madde K

Håller med föregående kommentator! Dessa ska bakas till jul :D

2012-10-10 @ 18:23:39
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Fröken Nilsson

Mmmmmm ser helt underbart goda ut!!
Kommer garanterat testa dessa :)

Svar: Tack!Jag kommer nog göra dem i vinter igen och ge bort i små presntpåsar :)
Marja

2012-10-10 @ 21:54:55
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

De ser helt fantastiska ut! Dock har jag själv aldrig gillat tryfflar :(

2012-10-11 @ 11:26:23
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Anna Haeggman

Hej! En fråga. Du använder ofta mascarpone i dina recept. Vad är det för skillnad på mascarpone och tex annan färskost som philadelpia? Går det att byta ut tror du?
Mvh Anna

Svar: Mascarpone är fetare (ca 40%) och lite mildare i smaken. Jag är inte så förtjust i färskost, och det är väl anledningen till att jag anänder mascarpone så mycket. Det går självklart att byta ut! Både mot färskost eller magrare ost som ricotta.
Marja

2012-10-11 @ 19:45:50
Postat av: Postgårdsromantik

Detta såg riktigt gott ut - jag brukar ha pippi på att testa olika tryffel till julen. Detta ser ut som något som kommer att läggas i skålarna....

2012-10-15 @ 09:14:02
URL: http://postgardsromantik.blogspot.com
Postat av: Mikis

Fy bubblan vad det där måste vara underbart! Jag ÄLSKAR choklad! Går det att byta ut mascarponen mot lättkvarg, tror du?

Svar: Ja, det tror jag säkert! Mascarpone har en väldigt mild smak, medan kvarg är strävt - det kan vara värt att tänka på då det kan krävas extra sötning.
Marja

2012-10-15 @ 23:05:30
URL: http://mikismat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0