bakasockerfritt

Valnötsrutor med kanel

Så skönt det är med fredag! Jag har haft ganska mycket att göra i veckan, och även om jag har en fullspäckad helg så det bli skönt att slippa dra iväg till skolan varje dag. Igår åkte även lite mer julpynt upp såsom en adventsljusstake och en stjärna. Jag tar lite i taget och drar ut på det roliga. Men till söndag ska allt vara uppe såklart!
 
Fredagsreceptet blir något alldeles extra, nämligen valnötsrutor med en ljuvlig kanelsmak! Perfekt att baka till första advent. Jag toppade kakan med smält hasselnötschoklad, vilket blev mycket gott. Om man vill behöver man såklart inte skära kakan i rutor, utan kan helt enkelt låta den vara som den är!
 
 
 
 

Valnötsrutor med kanel

 

35 gram smör
1 ägg
30 gram hackade valnötter
½ dl mandelmjöl
2 msk hasselnötsmöl
2 msk riven kokos
1 msk kokosmjöl
3 msk stevia strö
½ tsk kanel
1 krm kardemumma
1 krm vaniljpulver

 

Eventuell choklad att toppa med

 

 

Lägg både smör och stevia strö i en kastrull. Smält och låt stå på plattan i några minuter. Låt smöret svalna en stund. Tillsätt alla de andra ingredienserna. Lägg ett pakplåtspapper i en liten fyrkantig form och häll över smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter. Om du vill smälter du ljus choklad och brer på den avsvalnade kakan. Skär kakan i rutor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Ser gott ut!

2012-11-30 @ 12:46:46
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det ser otroligt gott ut. Kanel är min favoritkrydda... mums!

2012-11-30 @ 14:20:16
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Det här receptet (som många dina andra) sparar jag också! Det låter otroligt gott! :)
Ha en toppen lördag!
Kram
//Lana

Svar: Tack, det var jättekul att höra :) ha en toppenhelg du med!
Marja

2012-12-01 @ 06:57:10
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Dillan

Åhh ser riktigt samrrigt ut!!!vilka bra o goda recept du har!!

Svar: Tack, vad roligt att du tycker det :)
Marja

2012-12-06 @ 21:10:29
URL: http://dillansblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0