bakasockerfritt

Lyxiga chokladmuffins på brynt smör

Idag börjde jag dagen med en frukost på Gateau med Artur, finns få bättre sätt att börja dagen på enligt mig! Och igår träffade jag Hanna över en lunch på Sturekatten. Älskar att fika och äta ute :) Idag har jag en lugn söndag. Jag ska bara hålla på med lite bakningsprojekt, handla, städa, plugga och annat smått och gott.
 
Dagens recept blir på chokladmuffins. De innehåller inget nötmjöl, så de har en lite annorlunda och enligt mig underbar konsistens. Lite luftigare helt enkelt! För att göra det hela ännu mer chokladigt har jag toppat dom med chokladgrädde. Lyxigt!
 
 
 
 

Lyxiga chokladmuffins på brynt smör – 4 stycken

 

Chokladmuffins:
50 gram smör
2 ägg
60 gram mörk sockerfri choklad
2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
ev.  1 tsk kakao (om man vill ha en mer kakaosmak)

 

Chokladgrädde:
1 dl vispgrädde
30 gram mörk sockerfrichoklad
10 gram smör
ev. 1 krm vaniljpulver

 

Chokladmuffins
Bryn smöret, det vill säga lägg smöret i en kastrull och låt småputtra/ skjuda i ca 10 minuter tills det blir brunt och det bildas så svarta prickar. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen och rör tills chokladen smält. Rör även ner sötning, vaniljpulver och ägg. Ta gärna en tesked extra kakao för en starare kakao smak. Ställ fyra muffinsformar i en mufinsplåt och fördela chokladmseten i dessa (alternativt använd dubbla formar). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter. Låt svalna.

 

Chokladgrädde
Smält chokladen tillsammans med smöret och vispa grädden. Rör ner den smälta chokladen i grädden och tillsätt eventuellt vaniljpulver. Toppa muffinsen med chokladgrädden!

 

 

 

 

 
Min vanliga surdegsvalnötsfralla med brie (utan salami). Självklart en kopp chaite till.
 
 
 
 
Fina Hanna på Sturekatten

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad gott det ser ut, choklad tackar jag inte nej till :)

2012-11-11 @ 12:58:56
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad goda muffinsen ser ut. Riktigt smarrfika. :-)

2012-11-11 @ 17:32:16
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Elena

Åh, gott!

2012-11-11 @ 20:46:09
URL: http://ellisono.blogg.se
Postat av: Laura

Åh mums!

2012-11-11 @ 21:52:24
URL: http://mywaytoahealthylife.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej! Muffisarna ser fantastiskt goda ut...men undrar om det inte ska vara något "mjöl" i dom?

Svar: Tack! nej, det behövs inte! De får en lite luftigare konsistns utan nötmjöl (inte kladdiga på samma konsistens).
Marja

2012-11-12 @ 08:57:38
Postat av: Anna

Åh vad gottit! Brödet ser fantastiskt mumsigt ut!

2012-11-12 @ 11:53:30
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh, det ser ju bara såå gott ut! :)

2012-11-12 @ 18:06:01
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Jenny

ASgoda! Men mina blev väldigt svampiga typ... Gjorde jag något fel eller ska de vara så?

Svar: Hm, jag vet inte riktigt vad som menas med svampiga... Mne det tror jag inte!
Marja

2012-11-13 @ 18:27:59
Postat av: Mia

Nu har jag prov bakat och dom blev supergoda. Gräddade dom i små porslins formar och hade dom till dessert. Gömde några hallon under grädden. Mycket omtyckta av gästerna. Mumse smaskens! Tack för alla inspirerande recept :-D

Svar: Oo, vad roligt att höra! Jättekul att dom gillades :)
Marja

2012-11-17 @ 15:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0