bakasockerfritt

Chokladbollar

Igår var mitt internet nere hela dagen, vilket gjorde att jag inte kunde lägga upp något recept. Men nu fungerar det äntligen! Tentan i torsdags var inte rolig. Den var svår och inte alls som tidigare tentor. Och då jag typ enbart har övat på gamla tentor, hade jag alltså övat på helt fel saker! Något irriterande... Det har varit en ganska fullspäckad vecka med två tentor och tre jobbtillfällen (alla tre väldigt korta). Som tur var visade det sig att banken stängde redan klockan 13 igår!

 

Nu kommer ett gammalt recept som jag gjorde för ett par månader sedan men ännu inte lagt ut. På chokladbollar! Riktigt chokladiga chokladollar, precis som jag vill ha dom!

 

 

 

 

Chokladbollar – 16 stycken

 

75 gram smör
30 gram finhackade pecannötter
30 gram finhackade hasselnötter och valnötter
1 dl riven kokos
40 gram sockerfri choklad
ca 1 ½ msk kakao
ca 3 ½ msk stevia strö
1 ½krydmått vaniljpulver

 

100 gram mjölkchoklad att doppa bollarna i (eventuelt tillsammans med 1 tsk kokosolja)
riven kokos att rulla bollarna i

 

 

Hacka chokladen och finhacka nötterna. Blanda sedan allt (jag använder händerna) till en deg. Smaka om det är tillräckligt mycket sötning och kakao. Låt stelna ungefär ½ timme i kylen. Smält 100 gram mjölk choklad (sockerfri). Rulla chokladbollssmeten till bollar och doppa i chokladen. Rulla genast i riven kokos. Förvara i kyl

 

 

.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ser riktigt goda ut! Ha en fin dag!

2012-11-03 @ 11:30:04
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Vilka goda! Gillar att det är nötter i dem! Ska absolut spara receptet och göra dessa när jag kommer hem! :)
Ha en underbar lördag!
Kram kram
//Lana

2012-11-03 @ 11:50:25
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Hanna

Mmmm så gott:)Chokladbollar är riktiga barndomsminnen det ;)

2012-11-03 @ 19:41:58
URL: http://kanelsnackan.blogg.se
Postat av: Amy's piece of cake

Så gott med chokladbollar och att du gjort de med nötter, mums säger jag!

Läser ditt inlägg från idag och ja, brunch måste man tillåta sig!

2012-11-04 @ 17:50:22
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0