bakasockerfritt

Chokladbollar med brynt smör

Jag la upp ett recept på muffins med brynt smör i veckan, och här kommer en uppföljning: chokladbollar med brynt smör!  Jag älskar choklad och har gjort otaliga varianter på chokladbollar. Denna uppfattar jag som lite lyxigare och är utmärkt att ge bort som en liten gåva.

 

 

 

 

Chokladbollar med brynt smör – 8 stycken

 

40 gram smör
20 gram sockerfri mjölkchoklad
2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
20 gram finhackade pecannötter
1 dl riven kokos
2 msk vispgrädde

 

Eventuell kakao att rulla i

 

 

Bryn smöret. Detta görs genom att låta smöret småputtra i cirka 10 minuter tills det blir brunt och det bildas små svart prickar. Tillsätt även stevia strö och vaniljpulver och låt kastrullen vara kvar på plattan någon minut under omrörning. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen. Rör tills chokladen smälter. Lägg i de finhackade pecannötterna och riven kokos. Rör ner vispgrädden. Låt chokladbollssmeten kallna (lägg i kylen någon timme). Smeten kommer bli ganska smulig, men då man börjar arbeta med den kommer den bli fastare. Rulla cirka åtta bollar av chokladbollssmeten och rulla om så önskas i kakao.

 

 
 
 
 
Idag blev det en trevlig fika med mina föräldrar på "Vetebullen" på Hornsgatan i Stockholm. Vi hann även förbi "Goodstore", en av mina fvoritaffärer på Söder. Där säljer de veganska och många ekologiska varor. Idag bev det ett par barer utan tillsatt socker, tzay-spett och soja"kött".

 

 


Kommentarer
Postat av: Victoria

Jag gillar verkligen din idé med att använda brynt smör i diverse gotte, jag ska experimentera lite med samma sak jag också!

2012-11-18 @ 22:10:59
URL: http://tojismat.blogspot.com
Postat av: Julia

Hej! Tack för en bra blogg :) jag har två frågor:
1. Vart kan man köpa sockerfri mjölkchoklad?
2. Om jag vill ersätta vanligt strösocker i ett recept mot stevia strö hur mycket bör jag då ta av stevia t ex motsvarande 1 dl strösocker?

Svar: Hej! Jag köper min sockerfi choklad (cavalier heter märket) på ica maxi. Jag har även sett den på hälsokosten och i vissa "te-äffärer". tror de börjar finnas på allt fler ställen! 1 dl stevia strö motsvarar lika mycket, 1 dl, socker! Jätteenkelt på det viset :)
Marja

2012-11-18 @ 22:34:12
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det låter jättegott!

2012-11-19 @ 16:54:18
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0