bakasockerfritt

Banankaka med hasselnötschoklad

Nu är jag hemma ett par timmar mellan skola och träning. Jag sitter och knåpar med olika bakomliggande teorier om det uppsatsämne jag håller på med. Det är lite klurigt att hitta all fakta (rätt gärna), jämföra alla artiklar och sammanställa på ett snyggt sätt. Känns som om det kommer att ta ett antal timmar!

 

Jag hittade ett gammalt recept i "arkivet" (mitt word-dokument), som jag gjorde i sommras men ännu inte lagt ut. Jag älskar både banan, hasselnötter och choklad (typ nutella!) så jag tänkte: varför inte kombinera allt?! Sagt och gjort!

 

 

 

 

Banankaka med hasselnötschoklad

 

35 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
3 msk stevia strö
½ banan
2 krm bakpulver
½ krm vaniljpulver
ev. 20 gram hackad mjölkchoklad (jag använder hasselnötschoklad)

 

Chokladöverdrag:
25 gram sockerfri mjölkchoklad (hasselnötschoklad)
1 msk hasselnötsmjöl (jag använder utan skal)

 

 

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.  Mosa en halv banan och blanda ner den och ägget. Tillsätt även smöret och rör om. Om du vill hackar du även lite choklad som du har i smeten. Smöra och bröe en 12-cm springform och häll över smeten i den. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Kakan får gärna vara kladdig i mitten!

 

När kakan har svalnat smälter du ca 25 gram choklad och blandar därefter ner lite hasselnötsmjöl. Bred över kakan. Servera ed vispad grädde!
 
 
  
 Ursäkta de dåliga bilderna. Det var på den tiden jag tog suddiga bilder i mörker...
 

Kommentarer
Postat av: Sonja

A M A Z I N G, as always! :) Ser jättemumsigt ut!

Ha en härlig vecka!
Kram!

Svar: Tack! Detsamma till dej :)
Marja

2012-11-19 @ 19:09:46
URL: http://motionwellness.blogspot.se/
Postat av: Caroline

Mums så gott! Jag är också en riktig choklad älskare:)

Svar: Tänk att det finns människor som faktiskt inte gilar choklad! Ett mysterium!
Marja

Postat av: Katarina

Låter mycket gott!

2012-11-20 @ 02:30:54
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Gott, gott!
Ska faktiskt prova göra nutella efter ditt recept... så fort vi kommer igång med vårt nya kök! :)
Ha en toppen dag! Lycka till med pluggandet!
Kram
//Lana

Svar: Vad roligt, jag älskar nutellan! Hoppas ert nya kök blir jättefint :) kram
Marja

2012-11-20 @ 07:05:49
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Thea

Hei! Jeg tenkte å prøve meg på en av dine oppskrifter til helgen, tenkte å bake en kake, men du har jo så utrolig mange spennende oppskrifter. Så dermed lurte jeg på hvilken som er din favoritt som du kunne anbefale meg å prøve meg på? :D

ps. Du har en utrolig bra blogg! Elsker å se gjennom alle de fantastiske oppskriftene din!

Svar: Absolut! Jag har fått en hel del favoriter, men två av dessa är päron- och kanelkaka (http://bakasockerfritt.blogg.se/2012/september/paron-och-kanelkaka.html) och kärleksmums (http://bakasockerfritt.blogg.se/2012/september/karleksmums.html). har gjort både många gånger :)
Tack för din kommentar, det gör mig så glad att du gillar den!
Marja

2012-11-21 @ 12:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0