bakasockerfritt

Jordnötskakor

Jag älskar mitt nyinköpta jordnötssmör och vill gärna använda det i min bakning! Häromdagen expreminterade jag lite i köket och då uppstod detta smarriga recept:


Jordnötskakor - ca 10 till 15 st

Ingredienser:

Botten:
1 dl mandelmjöl
2 ½ msk kokosnötsmjöl
½ dl stevia strö
20 gram rumsvarmt smör
1 äggula
½ krm vaniljpulver


Jordnötsmassa:
2 msk kokosfett
20 gram smör
80 gram jordnötssmör utan socker
1 msk stevia strö
40 gram hackade cashewnötter (eller jordnötter)


Chokladöverdrag:
50 sockerfri choklad
½ tsk stevia strö
2 tsk kokosfett



 

Botten:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser med det rumsvarma smöret. Rör ner äggulan och knåda till en deg. Rulla degen till till två avlånga ”korvar” och lägg på en plåt med bakplåtspapper (detta kan vara lite klurigt då degen lätt faller sönder). Tryck ut dem så det blir platta. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills längderna blir lite bruna i kanterna.

Jordnötsmassan:
Medan (eller innan) kakorna gräddas kan du börja med jordnötsmassan. Smält smör och kokosfett i en kastrull, tillsätt jordnötssmöret och stevian och låt koka upp. Rör lite i smeten medan den får koka upp. Låt kallna i ca 30 minuter tills smeten stelnar lite. Bre på längderna.


Chokladöverdrag:
Smält choklad, stevia och kokosfett i vattenbad. Låt svalna en aning innan du ringlar över chokladen över kakan. Då längderna stelnat är det bara att skära upp dem med en vass kniv till mindre kakor!


 
Ser de inte helt underbara ut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0