bakasockerfritt

Mazarinkaka


En av mina absoluta fvoritkakor är Mazarinkakan. Nu har jag gjort en variant utan varken mjöl eller socker. Gissa om jag blev glad när denna goda kaka uppstod!

Mazarinkaka

140 gram osaltat smör
3 ägg
1 1/3 dl stevia strö
1 – 1 ¼ dl vispgrädde
1 ¼ dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 msk pofiber
6 droppar bittermandelarom
1 tsk bakpulver
1 kryddmått vaniljarom

Sockerfrisylt att bre på kakan


Smält smöret. Vispa ägg och stevia med elvisp och häll i vispgrädden och både vanilj- och bittermandelarom. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten. Häll i smöret och rör om. Grädda i en form (jag använde mig av en rund form på 24 cm i diameter) mitt i ugnen (eller lite längre ner) i 150 grader i ca 40 minuter tills kakan blir fast. Låt kakan svalna lite och bre sedan på sylten.



Tips: Byt ut sylten mot LCHF - nutella eller annan valfri topping! Jag tycker dock att sylten blev absolut godast till.




Här är mazarinkakan med min hemmagjorda nutella på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0